Lärarutbildning vid Örebro universitet

Framtidens lärarutbildning

Två barn står och kikar med en kikare

Projektet Framtidens lärarutbildning har nu pågått i drygt två år och halva projekttiden har gått. Det är roligt att vi nu börjar vi kunna se en hel del resultat av projektet. Projektet växer i omfattning och i november 2019 var det ett trettiotal anställda som har uppdrag eller tjänster som knutna till Framtidens lärarutbildning. Sedan årsskiftet har projektet fått ett kontor som finns på andra våningen i bibliotekshuset. Den som har vägarna förbi är välkommen att titta in. Hitta till oss via MazeMap.

För den som är intresserad av att veta mer om de tio delprojekten går det att hitta information på projektets hemsida och läsa projektbloggen. Praktiknära forskning är det delprojekt som i stor utsträckning har varit i fokus under hösten, där en stor del av arbetet sker inom ramen för regeringens satsning på försöksverksamhet med så kallade ULF-avtal (Utveckling, Lärande och forskning). Satsningen syftar till att utveckla och pröva olika modeller för samverkan mellan lärosäten och huvudmän inom skolväsendet kring praktiknära forskning så att forskningen i högre utsträckning svarar mot skolväsendets behov.

Det är ett drygt tiotal forsknings- och utvecklingsprojekt som är i gång. Speciellt roligt är det att ett studentdrivet projekt har startat upp. Lärarstudenternas engagemang blir ett viktigt bidrag i det fortsatta arbetet med att utveckla Framtidens lärarutbildning.

Ann Öhman//Ann Öhman Sandberg,
Projektledare Framtidens lärarutbildning