Lärarutbildning vid Örebro universitet

Lärarutbildningen

Två studenter sitter vid Krakafontänen

Programansvarig för Förskollärarprogrammet skriver om aktuella händelser och reviderad studiegång för programmet och enhetschef för lärarutbildningens kansli informerar om ny placering för kansliets lokaler, snabbspår för lärare samt om prisat arbete på RUC - Regionalt utvecklingscentrum.

Förskollärarprogrammet

• Förskollärarprogrammet har från och med höstterminen 2019 en ny utbildningsplan och en till stora delar reviderad studiegång. I den nya studiegången har estetiskt ämnesinnehåll som musik, rytmik och drama samt rörelse och hälsa fått ökat utrymme. Vidare har innehållsområden som pedagogiskt ledarskap, konflikthantering, mångfald och interkulturalitet samt mat, hälsa och hållbar utveckling förstärkts. Förändringen innebär också att fler institutioner och ämnen nu är involverade i utbildningen. För närvarande pågår ett intensivt och spännande arbete med att implementera den nya studiegången, där programmets olika ämnen och lärare på olika sätt är engagerade i utvecklingsarbetet. Vårterminen 2020 ger vi till exempel den nya kursen Barns rörelse och hälsa för första gången.

• De årliga Universitetsdagarna äger rum onsdag och torsdag vecka 10. Förskollärprogrammet erbjuder två presentationstillfällen, där programansvarig, studievägledare och en student berättar om utbildningen utifrån sina olika perspektiv. Vi hoppas förstås på många nyfikna gymnasieelever och stort intresse för förskolläraryrket!

• Roligt att berätta är också att flera av programmets lärare/ forskare är engagerade i olika praktiknära forskningsprojekt som bedrivs inom ramen för Framtidens lärarutbildning. Det handlar exempelvis om områden som dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete och hållbar och likvärdig förskola.

Marianne Skoog// Marianne Skoog,
Programansvarig Förskollärarprogrammet

Lärarutbildningens kansli

• Lärarutbildningens kansli har flyttat till Forumhuset. Vi hälsar medarbetare, studenter och externa besökare välkomna till våra nya lokaler, vid mikrovågsugnarna en trappa upp från Forumrestaurangen. Hitta till oss via MazeMap.

• Urban Haglind, verksamhetsutvecklare för Regionalt utvecklingscentrum vid Lärarutbildningens kansli, har fått Örebro universitet och Region Örebro läns stipendium för utveckling av samarbete. Läs mer om utmärkelsen

• Snabbspår för lärare, som genomförs av Örebro universitet i samarbete med Arbetsförmedlingen, förlängs och Örebro universitet kommer som enda lärosäte förutom Malmö universitet att erbjuda utbildningen med start 20 april 2020. Vid Örebro universitet blir snabbspåret webbaserad från och med den nya kursomgången i april.

Johanna Berg//Johanna Berg,
Enhetschef Lärarutbildningens kansli