Lärarutbildning vid Örebro universitet

RUC - Regionalt utvecklingscentrum

Ett handslag mellan två händer

Vetenskaplig ledare för RUC

Anders BjörkvallAnders Björkvall, professor i svenska, har börjat som vetenskaplig ledare för RUC. Anders huvudsakliga arbetsuppgifter är att kvalitetssäkra RUCs verksamhet så att den vilar på vetenskaplig grund, utveckla och stärka relationen mellan lärarutbildningsrelevant forskning, undervisningen på lärarutbildningen och regionens skolhuvudmän, delta i arbetet med att utveckla praktiknära forskning samt att utveckla universitetets didaktiska nätverk.

Regional skolledarkonferens 31 mars 2020

Temat på årets regionala skolledarkonferens är Praktiknära forskning i förskola och skola. Vi får del av både forskning och verksamhetsnära erfarenheter, fördelat mellan föreläsningar och seminarier. Konferensen vänder sig till regionens rektorer, verksamhetschefer, skolchefer och skolpolitiker.

Ansökan att ge Rektorsprogrammet

Örebro Universitet har i samarbete med Högskolan Dalarna lämnat in en gemensam ansökan för att kunna ge Rektorsprogrammet med start 2021. Arbetet med framskrivandet av ansökan har varit intensivt för att möta upp kort slutdatum. Närmast väntar hearing på Skolverket i slutet av april, därefter erhålls svar på ansökan i maj/juni.

Lärarlyftet

Örebro universitet har erhållit fler förfrågningar från Skolverket om lärarlyftskurser än tidigare, samt även lämnat in fler offertsvar. I mitten av mars kommer besked vilka kurser som kan erbjudas.

Regionalt samordnarnätverk

Via RUCs regi har Regionalt samordnarnätverk erhållit ekonomiskt underlag från Skolverket för fortsatt värdefullt arbete under 2020. Satsningen omfattar tio regionala huvudmän med fokus på nyanlända elevers lärande.

Det globala klassrummet

Örebro universitet erbjuder på uppdrag av Skolverket kursen Det globala klassrummet. Det är en introduktionskurs för alla lärare, oavsett undervisningsämne, till ämnet svenska som andraspråk. Den ger lärare möjlighet till fortbildning med målet att stärka undervisning i mötet med flerspråkiga och nyanlända elever. Ansökan öppnar 16 mars via www.antagning.se

Urban Haglind//Urban Haglind,
Verksamhetsutvecklare RUC - Regionalt utvecklingscentrum