Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, 240 hp

Vill du jobba som lärare för elever i förskoleklass och årskurs 1-3 och göra skillnad från allra första skoldagen? Då ska du läsa Grundlärarprogrammet, inriktning förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. Utbildningen förbereder dig för ett jobb där du lägger grunden för elevernas ämneskunskaper och förmåga att tänka kritiskt och stimulerar deras lust att lära.

En lärare tillsammans med flera barn i en skolklass.
Anmälan öppnar 2026-03-16

Genom att fylla i min e-postadress ovan godkänner jag att ni använder och lagrar min e-postadress i syfte att påminna mig när anmälan öppnar, och att adressen därefter raderas. Om programmet inte kommer att erbjudas godkänner jag även att ni skickar mig information om detta. Skicka e-post till marknadsforing@oru.se om du vill bli borttagen från denna tjänst. Läs hela villkorstexten här

Behörighet

Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. Eller: Engelska nivå 2, Matematik nivå 2a eller nivå 2b eller nivå 2c, Naturkunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2, Samhällskunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2

Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, vänder sig till dig som vill utbilda dig till lärare för skolans yngsta elever. Som lärare i de första skolåren får du möjlighet att lägga den viktiga grunden för elevernas fortsatta lärande och utveckling.

Under utbildningen får du utveckla både teoretiska och praktiska kunskaper. Dels läser du en så kallad utbildningsvetenskaplig kärna där du får utveckla kunskaper inom områden som är viktiga för läraryrket, såsom elevers utveckling och lärande, sociala relationer i skolan, ledarskap i klassrummet och bedömning. Dels läser du kurser i ämnen som du ska undervisa inom.

Tyngdpunkten i ämnesstudierna ligger på svenska och matematik men du läser också engelska, samhällsorienterande ämnen, praktisk naturvetenskap och teknik.

Under programmet varvas kurser inom de olika ämnena och den utbildningsvetenskaplig kärnan med utbildning förlagd till skolverksamheten. Du får redan under din första termin komma ut till en av regionens skolor, på så kallad verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Genom att växla mellan utbildning förlagd vid universitetet och verksamhetsförlagd utbildning ges du som student möjlighet att föra samman teoretiska kunskaper och praktiska erfarenheter av undervisning och lärande. Vid Örebro universitet utgår alltid VFU-kurserna ifrån ett av de ämnen som ingår i utbildningen, vilket skapar sammanhang och en helhet.

Grundlärarprogrammet vid Örebro universitet är en sammanhållen helhet med kurser som bygger på varandra och som fördjupar dina kunskaper under utbildningens gång.

Fyra områden återkommer genom hela utbildningen: Den ämneskunnige läraren, Den ledande läraren, Den undervisningsskicklige läraren och Den lärande läraren.

Utbildningsplan Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, 240 hp

Programmet omfattar 240 högskolepoäng (hp) och leder till en grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.

I utbildningen till grundlärare ingår verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på totalt 30 hp. Vid Örebro universitet utgår alltid VFU-kursen utifrån det ämne som du läser den aktuella terminen vilket skapar ett sammanhang och en helhet.

  • Termin 1 ägnas åt studier i kursen Utbildningsvetenskaplig kärna I, som bland annat innehåller fem veckors VFU.
  • Termin 2 inleds med kursen Svenska I och avslutas med kursen Praktisk naturvetenskap.
  • Termin 3 inleds med kursen Utbildningsvetenskaplig kärna II och avslutas med kursen Engelska I.
  • Termin 4 inleds med kurserna Matematik F, inriktning f-3 och Svenska F, inriktning f-3 som läses parallellt. Den övriga delen av terminen ägnas åt studier i kursen Matematik I, inriktning f-3, som även innehåller fem veckors VFU.
  • Termin 5 inleds med studier i kursen Svenska II, som bland annat innehåller fem veckors VFU. Den övriga delen av terminen ägnas åt studier i kursen Teknik för lärare.
  • Termin 6 inleds med studier i kursen Utbildningsvetenskaplig kärna III och avslutas med kursen Samhällsorienterande ämnen.
  • Termin 7 inleds med ett självständigt arbete om 15 hp med inriktning mot något av de ämnen som ingår i programmet. Terminen avslutas med kursen Matematik II, inriktning f-3.
  • Termin 8 inleds med kursen Utbildningsvetenskaplig kärna IV, som bland annat innehåller fem veckors VFU. Terminen avslutas med ett självständigt arbete om 15 hp på avancerad nivå, med inriktning mot något av de ämnen som ingår i programmet.

Behörighet: Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. Eller: Engelska nivå 2, Matematik nivå 2a eller nivå 2b eller nivå 2c, Naturkunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2, Samhällskunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2

Antagningspoäng: Sök antagningsstatistik på uhr.se

Programmet ges: Höstterminen 2026

Studietakt: Heltid

Nivå: Grundnivå och avancerad nivå

Antal platser: 60

Urval: Betyg 66%, Högskoleprov 34%

Studieort: Örebro

Institution: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Examen: Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3

Undervisningsspråk: Undervisningen bedrivs normalt på svenska, men undervisning på engelska kan förekomma.

Anmälningskod ORU-19610

Med en grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 blir du behörig att undervisa skolans yngsta elever i förskoleklass och årskurs 1-3.

Som grundlärare behöver du en lärarlegitimation för att kunna bli tillsvidareanställd. Med en grundlärarexamen från Örebro universitet kan du ansöka om lärarlegitimation hos Skolverket.

Det finns ett ständigt behov av legitimerade grundlärare och nationellt sett bedöms arbetsutsikterna som goda.

Efter lärarexamen finns flera karriärvägar. Du kan exempelvis vidareutbilda dig till speciallärare eller specialpedagog. En annan möjlighet är att avancera till förstelärare med ökat ansvar för att utveckla undervisningen på skolan. Du kan också söka en tjänst som lektor i skolan efter att genomgått en forskarutbildning. Som lektor är du en brygga mellan universitetet och skolan, och mellan forskning och undervisning. Med en lärarexamen kan du också söka en lärartjänst på någon av de svenska skolor som finns utomlands. Att gå en rektorsutbildning och sedan arbeta som rektor är ytterligare möjlighet.

Från och med hösten 2025 startar ett nationellt framtaget professionsprogram som ger goda möjligheter till karriärutveckling för lärare.

Lönen för grundlärare varierar beroende på var i landet du arbetar och hur lång yrkeslivserfarenhet du har. Hos Statiska Centralbyrån (SCB) går det att hitta statistik på lärarlöner i Sverige. Du kan även vända dig till den fackliga organisationen Sveriges Lärare.

Leende student

Nyexaminerad lärarstudent fick jobb direkt

Filip Lindmark tycker att flera saker har varit bra under utbildningen. Han nämner engagerade lärare, bra föreläsningar och höjdpunkten - den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). 

- Att jobba som lärare handlar inte om att läsa litteratur, det handlar om att vara ute i det sociala. 

Har du fått jobb?

Ja, jag kommer börja jobba i en förskoleklass på Lundbyskolan tillsammans med tre andra som gick i min klass. 

Simon Ekdahl

Skickliga lärare kan få en bra löne- och karriärutveckling

– Lärare utmanas inte bara av nya elever utan också av en allt snabbare takt vad gäller samhälls- och teknikutveckling. Dessutom har skolan genomgått stora förändringar med ny skollag och andra styrdokument, säger Simon Ekdahl.

Han läste först till lärare årskurs 4-9 i Jönköping men bestämde sig för att flytta till Örebro och började läsa sociologi och sedan matematik, naturvetenskap och pedagogik på Örebro universitet. Han började arbeta som lärare 2004 och fick jobb på IT-Gymnasiet 2006.

– Utbildningen gav en bra bild av vad det innebar att arbeta som lärare. Dessutom vikarierade jag samtidigt som jag pluggade.

Minska glappet

År 2013 blev han förstelärare och fick ansvar för att leda utvecklingen av det kollegiala lärandet. Ett arbete han fortsätter med men nu i rollen som rektor. I hans bokhylla står böcker av Helen Timperley, Dylan Wiliam och John Hattie. Det är en del av det kollegiala lärandet att läsa aktuell forskning, diskutera, omsätta i praktiken och utvärdera.

– Målet är att minska glappet mellan undervisning och lärande. Det betyder att skolan vill minska skillnaden mellan vad läraren lär ut och vad eleverna faktiskt lär sig. Vi har bra koll på detta med det finns med att göra.

Utifrån forskning går de igenom olika moment och jämför hur olika lärare arbetar. Det kan till exempel handla om hur de ska starta en lektion för att elever ska veta vad som förväntas av dem.

Alla människor vill utvecklas

– Lärarna beskriver hur de arbetar men gör även lektionsbesök hos varandra. Men för att kunna göra detta måste det finnas en trygghet i gruppen. Först då kan lärare sänka garden och erkänna för en kollega att de behöver hjälp.

– Alla människor vill utvecklas och det är viktigt att inte tro att man är färdig. Det gäller både lärare och elever - och inte minst mig som rektor.

Det skrivs och pratas mycket om läraryrket – både bra och dåligt. Men Simon Ekdahl konstaterar att det finns möjlighet att göra karriär och att lönerna har gått upp.

– Skickliga lärare kan få en bra löne- och karriärutveckling, avslutar Simon Ekdahl. Jag utbildade mig för att jag ville arbeta som lärare men ett uppdrag har lett till nästa. Vad nästa steg är vet jag inte ännu.

Text och foto: Linda Harradine

Vill du vara en viktig del i barns utveckling och lärande så är grundlärare rätt yrkesval för dig. Som grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3 arbetar du med att leda en pedagogisk verksamhet i skolan för barn i åldrarna 6-9 år. Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och årskurs 1-3 vid Örebro universitet, ger dig möjlighet till goda ämneskunskaper samt goda kunskaper om bland annat barns utveckling och lärande, sociala relationer i skolan, specialpedagogik och bedömning. Något som vi speciellt satsar på är att utbildningen ska upplevas som en sammanhållen helhet med en tydlig progression mellan kurser inom programmet. Programmets kurser utmanar och stimulerar dig i din professionsutveckling vilket i sin tur ger dig förutsättningar att kunna utmana och stimulera barns lärande och utveckling.  

Enligt Arbetsförmedlingens bedömning har grundlärare mycket goda möjligheter till jobb både nu och på fem års sikt.

Lönen för grundlärare varierar utifrån var i landet som du arbetar och hur lång yrkeslivserfarenhet som du har. För mer information om löner hänvisar vi till Sveriges kommuner och landsting (SKL) och de fackliga organisationerna Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund.

Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 omfattar 240 högskolepoäng vilket motsvarar studier i fyra år på heltid.

Studietiden är 40 timmar per vecka, det vill säga heltidsstudier. Du har däremot inte schemalagd undervisning vid universitetet varje dag. Tiden då du inte är schemalagd är till för egna studier som exempelvis att läsa litteratur och att förbereda dig inför tentor, seminarier, föreläsningar och workshops.

Med en examen från Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, blir du behörig att undervisa i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. Om du vill bli behörig i förskolan kan du läsa Förskollärarprogrammet vid Örebro universitet. 

Om du vill studera till grundlärare vid Örebro universitet ska du söka Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 som vanligt via antagning.se. Om du blir antagen kan du därefter ansöka om tillgodoräknande av tidigare studier.

Till våra studievägledare kan du vända dig med frågor som rör ämnen, kurser, program och arbetsmarknad. Det kan till exempel vara frågor om behörighet, antagningspoäng, programmens och kursernas inriktning och innehåll, hur du lägger upp dina studier, examen med mera. Våra studievägledare kan även informera om tillgodoräknande, studieuppehåll samt studieavbrott. En studievägledare har tystnadsplikt.

Om du har frågor om boende, introduktionen eller vad du måste göra innan din studiestart, gå då in på sidan Välkommen ny student.

Studievägledare: Lena Forsén

Telefon: 019 303000 (växel)

E-post: studievagledning.lararprogram@oru.se

Lisa Karlsson

"Läraryrket känns viktigare än någonsin"

Lisa Karlsson ser fram emot att vara en trygg punkt för sina framtida elever. En person som står stadigt när det är oroligt runtomkring. Hon är supernöjd med Grundlärarprogrammet vid Örebro universitet.
– Jag känner att jag har lärt mig så otroligt mycket, säger hon.

Hanna Sollerman

Hon undervisar mellanstadieelever – och framtidens lärare

Hanna Sollerman är mattelärare på en mellanstadieskola i Örebro – och undervisar också blivande lärare vid Örebro universitet.
– Mina färska erfarenheter från klassrummet hjälper lärarstudenterna att förstå hur de kan använda sin kunskap i praktiken, säger hon.

Tre studenter som pluggar vid Örebro universitet.

Plugga i Örebro

Studentlivet är mycket mer än bara studier. Läs om hur det är att plugga i Örebro och mer som hör till livet som student.

En student öppnar dörren till sin lägenhet.

Hitta studentboende

Korridor, inneboende eller egen lägenhet. Det finns flera sätt du kan bo som student. Här har vi samlat tips och råd för hur du skaffar din studentbostad.