This page in English

Forskningsprojekt

Högläsning i förskolan - språkutvecklande arbete och kulturellt deltagande

Om projektet

Projektuppgifter

Projektstatus

Pågående 2024 - 2026

Kontaktperson

Martina Norling

Forskningsmiljöer

Vid Linköpings universitet pågår ett forskningsprojekt gällande Högläsning i förskolanspråkutvecklande arbete och kulturellt deltagande. Projektet leds av biträdande professor Maria Simonsson, LiU, professor Niklas Pramling, Göteborgs universitet och universitetslektor/Docent Martina Norling, Örebro universitet. Linköpings universitet är forskninghuvudman, och projektet som finansieras av Vetenskapsrådet pågår under 2023–2026.

Barns läsning är en viktig samhällsfråga och förskolan utgör en av de viktigaste läsfrämjande verksamheterna under barns uppväxt genom sina högläsnings- och bokanvändarpraktiker. Projektet syftar till att utforska hur högläsningsaktiviteter i förskolan genomförs och skapar möjligheter för barn att bli deltagare i viktiga kommunikativa och kulturella praktiker och kunskapsformer (språk, berättande, ämnen och värdegemenskaper). Projektet har som målsättning att förstå hur praktiker och begrepp kopplade till högläsning dels artikuleras i förskolepersonalens samtal, dels hur högläsning görs i förskolevardagen.

Viktiga frågor för projektet:

1) Vilka strategier använder förskollärarna när de organiserar och iscensätter högläsning?

2) Vilka språkliga interaktionsmönster etableras av förskollärare och barnen under högläsningen och hur deltar barn i dessa, samt eventuellt förändrar sitt sätt att delta?

3) Vad innebär deltagande i högläsningen för barn? Vilka kommunikativa resurser nyttjar barn för meningsskapande under högläsningen?

4) Hur resonerar förskollärare om högläsningens roll, inklusive hur de ser på denna i relation till uppdraget att undervisa?

Forskarna ska följa, observera och dokumentera hur den vardagliga högläsningen utformas och genomförs samt under en månad följa barns deltagande i dessa aktiviteter i förskolegruppen. För att kunna analysera dessa kommunikativa samspel kommer forskarna att göra videoinspelningar. I samband med detta genomförs också fokusgruppsintervjuer med förskolepersonalen. Videomaterialet behövs för att det i efterhand ska vara möjligt att förstå vad man pratar om och vem som säger och gör vad. Inspelningar hålls inlåsta och endast en sluten forskargrupp tittar/lyssnar på dem. I projektet kommer vi inte att värdera enskilda individer eller förskolor. Fokus i studien är på högläsning och kommunikativa praktiker i förskolan. Forskningsdatat kommer att lagras enligt LiU:s datahanteringsplan.

Projektet leds av biträdande professor Maria Simonsson, Linköpings universitet.

Forskare