This page in English

Anders Björkvall - ny professor 2017

Porträtt på Anders Björkvall

Anders Björkvall är professor i svenska språket. Han forskar om hur språket fungerar tillsammans med andra kommunikationssätt, till exempel bilder. Det sker bland annat genom att fokusera på så kallade multimodala texter, där språk kombineras med bilder, färger och typografi genom olika typer av design.

Fakta:

  • Född 1972 i Uppsala
  • 2003 Disputerade i nordiska språk vid Stockholms universitet med avhandlingen Svensk reklam och dess modelläsare
  • 2006–2007 Postdok vid University of Technology, Sydney, Australien
  • 2011 Docent i nordiska språk vid Stockholms universitet
  • 2016 Professor i svenska språket vid Örebro universitet

Läs mer om Anders Björkvall

I sin avhandling analyserade Anders Björkvall hur läsarna av reklam erbjöds olika identiteter, både språkligt och genom bilder, färger och design. De tänkta läsarnas kön var avgörande för hur dessa identiteter såg ut.

I ett annat, pågående, forskningsprojekt tittar han på värdegrundstexter från statliga myndigheter.

– Dessa texter har enbart funnits i cirka tio år och de är en del av ett förändrat sätt att styra myndigheter. Vi tittar på hur denna styrning går till och varför bilder och andra visuella medel nu används på ett sätt som vi tidigare inte sett i myndighetstexter, säger Anders Björkvall.

– En viktig del av denna typ av textforskning är att utveckla metoder och teorier som kan fånga både språklig, visuell och designmässig komplexitet hos texter.

Anders Björkvall intresserar sig också för språk och texter i relation till teknik och lärande i skolan.

– Konkret handlar det om att jag undersöker vad som händer när barn och unga får en bärbar dator i skolan, inom så kallade "en-till-en"-projekt.

Forskningen inom det området har kunnat visa att möjligheter för både meningsskapande och lärande genom datorn kan uppfattas helt olika beroende på hur lärare och skolledning ser på teknik i skolan. Hur elever och personer i deras hemmiljö tänker kring teknik och lärande påverkar också.

– Denna forskning har tydlig didaktisk relevans eftersom den till exempel kopplar textskapandet i "en-till-en"-sammanhang till olika sätt att agera i klassrummet, i korridoren eller hemma, säger Anders Björkvall.

– Jag ägnar mig också åt en forskning som många kanske inte förväntar sig av en professor i svenska språket och intresserar mig för konkreta föremål av olika slag som traditionellt inte uppmärksammats av språkvetenskapen. Hur kan meningsskapande genom exempelvis möbler eller andra vardagsföremål förstås utifrån en delvis språkvetenskaplig men främst tvärvetenskaplig horisont?

Denna forskning sker under ett flerårigt samarbete med Kapstadens universitet i Sydafrika, där Anders Björkvall bland annat tittat på processen då sopor tilldelas ökat värde genom så kallad "upcycling" och hur det kan förstås som en global, meningsskapande process.

– Ett exempel är hur en mjölkförpackning på en soptipp i Afrika tvättas och omdesignas till ett glasunderlägg, som sedan exporteras och säljs i en butik i Sverige, säger Anders Björkvall.

– Vi har bland annat kunnat visa hur denna process har likheter med hur skrivandet i högre utbildning kan gå till.

Inom samma samarbetsprojekt forskar de även om "banalt" skrivande, till exempel klotter, på offentliga platser. Utgångsfrågan är då vad detta säger om människan som skrivande, kulturell varelse.