Nu tar Erasmusstudenterna tåget ut i Europa

Johan Rhan och Niklas Jansson på Örebro central.

"Det var skönt att få biljetten betald och det är ett stort plus att det blir bättre för klimatet också", säger Niklas Jansson (till höger), här tillsammans med Johan Rhan (till vänster) på Örebro central.

Nu kan studenter som åker på Erasmusutbyte till länder i Europa få ett extra stipendium för att ta tåget till sitt nya studieland. Perfekt för både plånboken och klimatet, tycker Johan Rhan och Niklas Jansson som precis har börjat plugga i den tyska staden Mannheim.

Erasmusprogrammet ger möjlighet till studier i alla europeiska länder utom Schweiz. Nästa ansökningsperiod till Erasmus+ är öppen 15-30 november.

Här kan du läsa mer om Erasmus+. Du kan också kontakta This is an email address om du har frågor om utbytesstudier.

Johan Rhan och Niklas Jansson studerar båda på Civilingenjörsprogrammet, industriell ekonomi vid Örebro universitet och har valt att läsa sin nionde termin i Mannheim, Tyskland.

– Mannheim har ett väldigt häftigt universitet som ligger i ett gammalt slott – och det är högt rankat inom ekonomi, som vi läser den här terminen. Dessutom är det hyfsat nära hem om någon vill hälsa på, säger Johan Rhan.

Studierna i Mannheim är möjliga tack vare ett stipendium från Erasmus+, ett europeiskt stipendieprogram som finansernas av EU-kommissionen. Nytt för i höst är att studenterna dessutom kan söka ett extra stipendium på 200 Euro om de genomför resan med tåg i stället för med flyg.

– Det var ju skönt att få biljetten betald och det är ett stort plus att det blir bättre för klimatet också. Vi hade säkert flugit annars, säger Niklas Jansson.

– Man får ju uppleva mer på tåg också – och du ser mer längs vägen, vilket är positivt. Nu fick vi till exempel två timmar i Hamburg, säger Johan Rhan.

Smidigt att boka resan

Med ett interrailkort kunde studenterna enkelt boka hela resan på en och samma hemsida. De lämnade centralstationen i Örebro en fredag klockan 18 och anlände i Mannheim nästa dag vid 14-tiden.

– Vi fick byta tåg i Mjölby, Malmö, Köpenhamn och Hamburg – det var lite tajt i Köpenhamn där vi fick springa för att hinna, men det löste sig. Även om det var lite jobbigt med två stora resväskor, berättar Niklas Jansson.

Nu har Örebrostudenterna påbörjat sina studier i Mannheim och de ser fram emot att få uppleva den tyska kulturen.

– Det ska bli kul att testa ny mat och all tysk öl – och gå på sportevenemang och lära känna nytt folk så klart. Vi har redan träffat både svenskar, spanjorer, danskar och tyskar. Det är kul med folk från olika nationaliteter och häftigt att få se ett annat universitet, säger Johan Rhan.

Text: Anna Lorentzon