Jan Jämte
Jan Jämte Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: amFuLmphbXRlO29ydS5zZQ==
Telefon: 019 301043
Rum: F2247

Om Jan Jämte
Jan Jämte är docent i statsvetenskap och lektor i samhällskunskap, med en bakgrund som journalist och gymnasielärare.
Hans forskning fokuserar två teman: 1) sociala rörelser och politisk aktivism och 2) att motverka segregation och rasism i pedagogisk verksamhet.
Om du är nyfiken på böcker, artiklar eller andra publikationer som berör forskningen, klickar du på fliken ”publikationer” nedan.
Aktuellt
Ny bok om sociala rörelser
I april 2025 släpps äntligen boken Sociala rörelser i Sverige – politiska protester och aktivism från 1945 till idag (Studentlitteratur). I boken introduceras femton sociala rörelser som präglat det svenska samhället sedan andra världskriget – från arbetarrörelsen och kvinnorörelsen till djurrättsrörelsen och ortenrörelsen – följt av en diskussion om deras politiska och kulturella betydelse. Här kan du läsa om boken, och här återfinns en intervju med oss som varit redaktörer.
Ny forskning mot segregation
Forskningsprojektet Challenging segregation through education (Vetenskapsrådet) går in i sin slutfas. Totalt har forskargruppen studerat ett tiotal högstadieskolor runt om i Sverige för att lära om hur skolor kan möta och hantera segregationens negativa konsekvenser. Projektet tar slut 2026 och övergår nu i allt intensivare analys- och skrivfas där flera artiklar redan publicerats eller är på väg (läs t.ex. En social samvaro för alla? eller Struggeling to counter school segregation).
Vi arbetar med ny upplaga av Att motverka rasism i förskolan och skolan
För snart tio år sedan skrevs boken Att motverka rasism, följt av den fritt tillgängliga onlineutbildningen med samma namn. Sedan dess har den använts av både universitet och andra myndigheter, kommuner och skolor. Nu är det dags för en ny upplaga och arbetet med att revidera boken är i gång, med förväntat utgivningsdatum hösten 2025. Onlinekursen återfinns nu hos Forum för Levande Historia (FLH) och kan hittas här. Kursen är också en del av Skolverkets/FLHs satsning Demokratistegen.
Pågående forskning
Sedan 2021 leder Jämte forskningsprojektet Challenging segregation through education, finansierat av Vetenskapsrådet. Här studeras lokala initiativ för att motverka skolsegregationens negativa konsekvenser. Målet är att bidra med kunskaper om i vilken mån, och på vilka sätt, olika typer av initiativ bidrar till ökad integration och måluppfyllelse. Projektet kommer att avslutas 2026 och du kan läsa mer om projektet via länken ovan.
Tidigare forskning
1) Att motverka rasism och segregation i pedagogisk verksamhet
Forskningen om pedagogisk verksamhet handlar om hur kommuner och skolor kan skapa mer jämlika förutsättningar för barn att lära och utvecklas. Här fokuseras särskilt frågor om att motverka segregation och rasism.
2018-2022 arbetade Jämte i ett forskningsprojekt som studerade Örebro kommuns arbete med att motverka skolsegregation. Under perioden beslutade kommunen att lägga ned en högstadieskola i ett strukturellt missgynnat område och sprida elever till fyra andra skolor i staden för att öka måluppfyllelse och integration. Forskargruppen följde arbetet på de fyra skolorna i över två års tid och studerade de pedagogiska, sociala och organisatoriska processer som uppstod där. Den omfattande slutrapporten En skola i integration? återfinns här.
Under 2020-2022 arbetade Jämte även med ett utvärderingsprojekt som fokuserade på ”Snabbspåret” - en satsning där nyanlända personer med utländsk lärarexamen gavs möjlighet att lära om svensk skola. I projektet analyserades hur deltagarna upplevt och påverkats av sin utbildning och mötet med arbetsmarknaden i Sverige. Projektet finansierades av Arbetsförmedlingen. Slutrapporten Snabbspåret mot vadå? återfinns här.
2020 avslutades ett forskningsprojekt som studerade lärares arbete med att motverka rasism och de utmaningar som uppstår i detta arbete (Örebro universitet). Utifrån detta projekt har Jämte och Arneback bland annat skrivit boken och utformat onlineutbildningen Att motverka rasism i förskolan och skolan (Natur & Kultur/Forum för Levande historia), men också artiklar som How to counteract racism in education. Projektet finansierades av Vetenskapsrådet.
2. Sociala rörelser, politisk aktivism och relationen mellan stat och civilsamhälle.
Forskningen om sociala rörelser har tagit en rad uttryck och både fokuserat på rörelser i sig, men också på rörelsers samspel med institutionaliserad politik.
Jämte disputerade vid Umeå Universitet 2013 på en avhandling om den antirasistiska rörelsen i Sverige (ladda ner "Antirasismens många ansikten"). Här tecknas en bild av rörelsens utveckling från 1930 till 2010, med fokus på perioden från 1980-talet och framåt. Särskild uppmärksamhet riktas mot de idéer som motiverat olika antirasistiska organisationer, och vilken betydelse de haft för att mobilisera stöd och aktivitet.
Jämte har även medverkat i ett forskningsprojekt om den samtida antirasistiska rörelsen i fyra europeiska länder (Östersjöstiftelesen). Projektet fokuserade på mobiliseringar i solidaritet med flyktingar och mot radikalnationalism, och studerade även samspelet mellan den antirasistiska rörelsen och aktörer inom institutionaliserad politik (se t.ex. Strategic Interplay in times of Crisis).
Jämte har också deltagit i ett projekt som studerade den frihetliga radikala vänstern i Europa (Östersjöstiftelesen). Här jämfördes frihetliga grupper i fem länder: Sverige, Danmark, Tyskland, Polen och Ryssland. Se kapitel i böckerna Radical Left Movements in Europe (Routledge), A European Youth Revolt (Palgrave), eller kapitlet om Skandinavien i The Palgrave Handbook of Left-Wing Extremism. Läs även t.ex. artiklar som From Radical Counterculture to Pragmatic Radicalism?.
Jämte har också varit aktiv i forskningsprojekt (Göteborgs universitet och Södertörn) som studerar hur olika yrkesgrupper (t.ex. lärare, poliser, socialarbetare) tolkar och genomför sitt uppdrag kring att motverka så kallad våldsbejakande extremism (se t.ex. artikel Countering extremism(s), men också hur aktivister uppfattar och påverkas av denna typ av åtgärder (se t.ex. artikeln The Consequenses of Soft Repression).
Undervisning
Jan Jämte undervisar framförallt på ämneslärarprogrammet i Samhällskunskap, ofta i kurser med koppling till ämnesdidaktik, politisk filosofi och politisk teori, samt frågor om makt, jämlikhet och social skiktning. Han handleder även studentuppsatser och arbetar med verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Samarbeten och uppdrag
Jan samverkar och genomför många föreläsningar och utbildningar för externa aktörer om att motverka rasism, under senare år framförallt tillsammans med Skolverket och Forum för Levande historia. Han föreläser även för aktörer i civilsamhället, samt för myndigheter på samma tema.
Under 2018-2020 var han projektledare för två postdoktorer inom ramen för "Linjen mellan högstadiet och högre utbildning". Här studerades om och hur satsningen Linje 14 bidragit till breddad rekrytering och hur studenter med studieovan bakgrund upplevt mötet med högre utbildning.
Jan är biträdande handledare för en doktorand.
Jan är även universitetets representant i Demokratinätverket i Örebro län.
10 medieröster om Jämtes forskning
Aftonbladet (Så blev våra gator nazistfria)
Aftonbladet (Från stenkastning till flyktinghjälp)
Arbetaren (Antirasismens vågrörelser)
Göteborgsposten (Etablissemanget åt upp vänsterradikalerna)
Skolledarna (Stort behov av att motverka rasism)
Svenska dagbladet (Vågor av antirasism)
Svensklärarföreningen (Handbok om att motverka rasism)
Sveriges Radio: Nordegren och Epstein (Antirasism och valet)
Umeå universitet (Unik studie om den antirasistiska rörelsen)
Aftonbladet (Demokrati och kampen mot extremism)
SVT (Begränsad forskning om lösningar till skolsegregation)
5 poddar, bloggar eller filmer
Lektor Lomsdalen (Podd: Arbete mot rasism i skolan)
Forum för Levande historia (Podd: Arbete mot rasism i skolan)
Friends (Podd: Arbetssätt för att motverka rasism)
Natur och Kultur (Film: Att motverka rasism)
C-Rex (Blogg: Being labelled as “violent extremists”)
Nyheter på ORU.se
Forskare jämför hur skolor bryter segregation och agerar för ökad måluppfyllelse
Örebroforskare utvecklar ny kurs om att motverka rasism
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Att bryta segregation genom utbildning - en jämförande studie av kommunala initiativ för att bryta skolsegregation
- How to Counteract Racism in Education. A qualitative study of teachers' anti-racist actions
- Linjen mellan högstadiet och högre utbildning
- Politik, Protest, Påverkan - Antirasistiska mobiliseringar i Östersjöregionen
- Samverkan och konflikt kring förebyggandet av våldsbejakande extremism
- Snabbspåret, mot vadå?
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Arneback, E. & Jämte, J. (2024). En social samvaro för alla? Om betydelsen av omsorg, respekt och solidaritet i skolor präglade av mångfald. Pedagogisk forskning i Sverige, 29 (3-4), 32-58. [BibTeX]
- Trumberg, A. , Arneback, E. , Bergh, A. & Jämte, J. (2024). Struggling to counter school segregation- a typology of local initiatives in Sweden. Scandinavian Journal of Educational Research, 68 (2), 246-259. [BibTeX]
- Jämte, J. , Lundstedt, M. & Wennerhag, M. (2024). When Do Radical Flanks Use Violence? Conditions for Violent Protest in Radical Left-Libertarian Activism in Sweden, 1997–2016. Terrorism and Political Violence, 36 (5), 679-698. [BibTeX]
- Ellefsen, R. , Jämte, J. & Sjøen, M. M. (2023). Key dilemmas in the prevention of radicalization and violent extremism. Journal for Deradicalization (34), 115-144. [BibTeX]
- Ellefsen, R. & Jämte, J. (2023). The causes, content and consequences of repression: A framework for analyzing protest control in the counter-extremism era. Social Movement Studies, 22 (4), 567-582. [BibTeX]
- Arneback, E. & Jämte, J. (2022). How to counteract racism in education - A typology of teachers' anti-racist actions. Race Ethnicity and Education, 25 (2), 192-211. [BibTeX]
- Jämte, J. & Ellefsen, R. (2020). Countering extremism(s): Differences in local prevention of left-wing, right-wing and Islamist extremism. Journal for Deradicalization (24), 191-231. [BibTeX]
- Jämte, J. , Lundstedt, M. & Wennerhag, M. (2020). From Radical Counterculture to Pragmatic Radicalism? The Collective Identity of Contemporary Radical Left-libertarian Activism in Sweden. Journal for the Study of Radicalism, 14 (1), 1-36. [BibTeX]
- Jämte, J. , Kelekay, J. , Mulinari, L. S. & Sohl, L. (2020). Samhällsvetenskapliga perspektiv på Black Lives Matter/Social Science Perspectives on Black Lives Matter. Sociologisk forskning, 57 (3-4), 363-379. [BibTeX]
- Jämte, J. & Ellefsen, R. (2020). The Consequenses of Soft Repression. Mobilization, 25 (3), 383-404. [BibTeX]
- Jämte, J. & Pitti, I. (2019). STRATEGIC INTERPLAY IN TIMES OF CRISIS: Opportunities and challenges for state-civil society interaction during the Swedish "Refugee Crisis" of 2015-2016. PArticipation and COnflict, 12 (2), 410-435. [BibTeX]
- Arneback, E. & Jämte, J. (2017). Bredda förståelsen av rasism och antirasism i skolan. Skola och samhälle. [BibTeX]
- Jämte, J. (2012). Antirasismens brokiga historia. Expo: Demokratisk tidsskrift (1), 29-33. [BibTeX]
Böcker
- Arneback, E. & Jämte, J. (2017). Att motverka rasism i förskolan och skolan (1ed.). Stockholm: Natur och kultur. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar
- Jämte, J. (2013). Antirasismens många ansikten. (Doctoral dissertation). Umeå: Umeå universitet. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Jämte, J. , Lundstedt, M. & Wennerhag, M. (2023). Correction to: Radical Left Movements in Scandinavia, 1980–2020: Straddling Militant Counterculture and Popular Movements. I: José Pedro Zúquete, The Palgrave Handbook of Left-Wing Extremism: Volume 1 (ss. C1-C2). . Palgrave Macmillan. [BibTeX]
- Jämte, J. , Lundstedt, M. & Wennerhag, M. (2023). Radical Left Movements in Scandinavia, 1980–2020: Straddling Militant Counterculture and Popular Movements. I: José Pedro Zúquete, The Palgrave Handbook of Left-Wing Extremism: Volume 1 (ss. 281-304). . Palgrave Macmillan. [BibTeX]
- Arneback, E. & Jämte, J. (2020). Bredda arbetet mot rasism: . I: Andreas Fejes & Magnus Dahlstedt, Perspektiv på skolans problem: - vad säger forskningen? (ss. 351-365). Lund: Studentlitteratur AB. [BibTeX]
- Jämte, J. (2018). Radical anti-fascism in Scandinavia: Shifting frames in relation to the transformation of the far right. I: Wennerhag, Magnus; Fröhlich, Christian & Piotrowski, Grzegorz, Radical left movements in Europe (ss. 248-267). Abingdon, Oxon: Routledge. [BibTeX]
- Jämte, J. & Sörbom, A. (2016). Why did it not happen here? The gradual radicalization of the anarchist movement in Sweden 1980–90. I: Knud Andresen, Bart van der Steen, A European youth revolt: European perspectives on youth protest and social movements in the 1980s (ss. 97-111). Basingstoke: Palgrave Macmillan. [BibTeX]
- Arneback, E. & Jämte, J. (2015). Rasism och antirasism i skolan. I: Carsten Ljunggren, Ingrid Unemar Öst & Tomas Englund, Kontroversiella frågor: om kunskap och politik i samhällsundervisningen (ss. 43-60). Malmö: Gleerups Utbildning AB. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Jämte, J. (2017). A withering storm?: The development of the Danish radical libertarian left 2000-2015. Konferensbidrag vid CBEES Annual Conference 2017: Competing futures - from rupture to re-articulation, Södertörn University, Huddinge, Sweden, November 30 - December 1, 2017. [BibTeX]
- Arneback, E. , Jämte, J. , Bergh, A. , Wiklund, M. , Englund, T. & Tryggvason, Á. (2017). Session: Att motverka rasism inom utbildningsväsendet . Konferensbidrag vid Rasism och Välfärd, CEMFOR, Uppsala, Sweden, October 11-13, 2017. [BibTeX]
- Arneback, E. & Jämte, J. (2015). Rasism och antirasism i samhällskunskapsundervisningen. Konferensbidrag vid Nordisk konferens i samhällskunskapsdidaktik, Karlstad, Sweden, March 16-18, 2015. [BibTeX]
Rapporter
- Arneback, E. & Jämte, J. (2023). Snabbspåret – till vad då? En utvärdering av Snabbspåret för nyanlända lärare vid Örebro universitet. Örebro: Örebro universitet. [BibTeX]
- Arneback, E. , Bergh, A. , Jämte, J. & Trumberg, A. (2021). En skola i integration? Lärdomar från Örebro kommuns arbete med styrd skolintegration. Örebro: Örebro University. [BibTeX]
- Jämte, J. & Wennerhag, M. (2019). Brottsförebyggande åtgärder mot radikala vänsterrörelser: effekter och erfarenheter. Karlstad: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB 1370). [BibTeX]
- Jämte, J. (2014). Rasism och antirasism i Sverige: texter till Forum för Levande Historia.. Umeå universitet. [BibTeX]
- Jämte, J. (2012). Antirasism i skolan. Stockholm: Fritzes (Statens offentliga utredningar 2012:74). [BibTeX]
Övrigt
- Ellefsen, R. & Jämte, J. (2021). Violent extremism is not a uniform phenomenon: The key differences in prevention of left-wing, right-wing, and Islamist extremism. Oslo(Right Now!) [BibTeX]
- Jämte, J. & León Rosales, R. (2020). Arbete mot rasism i skolan. Stockholm: Forum för levande historia.(Prata Rasism) [BibTeX]
- Ellefsen, R. & Jämte, J. (2020). Being labelled as “violent extremists”: The consequences of soft repression. Oslo: University of Oslo. [BibTeX]
- Arneback, E. & Jämte, J. (2019). Att motverka rasism - onlinekurs. [BibTeX]