Erasmus+ kort mobilitet för doktorander

Doktorander har möjlighet att delta i kort mobilitet för att till exempel genomföra en avhandlingsförberedande aktivitet, läsa en kurs eller praktisera vid ett lärosäte eller en organisation i Europa. Doktorander som deltar i en kort mobilitet kan ansöka om Erasmusstipendium.

Den fysiska aktiviteten ska vara mellan 5 och 30 dagar och en virtuell aktivitet är frivillig.

För att vara behörig för stipendiet måste doktoranden:

• bedriva studier vid det mottagande lärosätet eller göra ett avhandlingsförberedande arbete vid ett företaget/organisation utomlands
  • ha en handledare vid Örebro universitet

Tänk också på följande:

• om du vill studera kurser vid ett lärosäte måste det finnas ett utbytesavtal mellan Örebro universitet och det mottagande lärosätet
  • doktoranden rekommenderas starkt att ha en handledare vid det mottagande lärosätet, även om detta inte är ett formellt krav
  • ansökan kan göras löpande under läsåret mellan 1 augusti-31 maj, men ska vara inskickad minst 6 veckor innan aktiviteten påbörjas.

Stipendiet baseras på antalet dagar doktoranden är borta samt vid behov en resdag innan och en resdag efter i anslutning till mobiliteten. Resdagar på första eller sista dagen av mobiliteten räknas inte som resdag. Stipendiet utgår bara för fysisk mobilitet. Det går även att ansöka om extra stipendium för hållbart resande för att resa på ett miljövänligt sätt till och från värdlandet.

• 70 EUR per dag upp till den 14:e dagen.
  • 50 EUR per dag från och med den 15:e dagen (dock max 30 dagar).

Du kan få ett extra bidrag på 200 euro om majoriteten av resan, tur och retur, sker med hållbara färdmedel; tåg, buss, cykel eller alternativt samåka med bil. På så sätt kan du bidra till att göra internationella studier mer hållbara.

Du kan kombinera olika hållbara transportsätt (tåg, buss, cykel eller alternativt samåkning). För att vara berättigad till bidrag för samåkning måste det vara minst två personer i bilen.

För att beräkna avståndet mellan avreseort och orten där den fysiska mobiliteten äger rum (fågelvägen) används EU-kommissionens verktyg Distance calculator.

Om du gör ett eller flera stopp under resan måste du teckna ytterligare försäkring för denna period. Kammarkollegiets försäkring, som du får automatiskt om du har ett Erasmusstipendium, gäller endast för en så direkt resa som möjligt.

Stipendiet betalas ut tillsammans med den första utbetalningen av Erasmusstipendiet. Om du beviljas stipendiet ska du fylla i en utvärdering samt redovisa dina biljetter/kvitton till Internationella kontoret. Vi kan också komma att kontakta dig för att intervjua dig om din upplevelse i syfte att sprida information och uppmuntra fler att söka detta stipendium.

Kontakta gärna Internationella kontoret för mer information

Om du har en dokumenterad permanent eller långvarig funktionsnedsättning, inklusive funktionsnedsättning orsakad av fysisk eller psykisk ohälsa, kan du få extra stipendium.

• Kort blandad mobilitet (5-30 dagar):
    Top-up på 100 euro för mobiliteter på 5-14 dagar och 150 euro för mobiliteter på 15-30 dagar

Du ansöker om top-up när du ansöker om Erasmusstipendiet och laddar då även upp ditt NAIS-beslut som styrker att du har en dokumenterad permanent eller långvarig funktionsnedsättning.

Inkluderingsstöd för faktiska extrakostnader
Utöver det extra bidrag som beskrivs i stycket ovan kan du ansöka om inkluderingsstöd för faktiska extrakostnader om de överstiger det extra stipendium du blivit beviljad. Inkluderingsstödet syftar till att täcka de extra ekonomiska kostnader som deltagare med fysisk, neuropsykiatrisk eller kognitiv funktionsnedsättning kan stöta på under sitt utbyte.

Kontakta gärna vår Erasmuskoordinator för mer information

Läs mer om att studera utomlands med funktionsnedsättning

Extra bidrag för inkludering
Om du som student har barn har du rätt till ett extra stipendium. Du kan söka stipendiet oavsett om barnet följer med på utbytet eller inte samt oavsett hur många barn du har.

• Kort blandad mobilitet (5-30 dagar):

Du ansöker om top-up för barn när du ansöker om Erasmusstipendiet och laddar då även upp ett familjebevis från Skatteverket som styrker att du har barn.