Lärarutbildning vid Örebro universitet

Framtidens lärarutbildning

Leende barn som står på rad och håller om varandra.

Projektledare Ann Öhman Sandberg ger en sista lägesrapport inför avslutningen av den strategiska satsningen Framtidens lärarutbildning.

Förberedelser inför projektavslut

Projektgruppen och alla delprojekt förbereder nu inför projektets avslut den 31 mars. Flera delprojekt har redovisat utvecklingsarbete och resultat i rapporter löpande under projektets gång och inom andra delprojekt sammanfattas nu en slutrapport. Nyligen publicerades tre rapporter från delprojektet Nya lärmiljöer. Alla rapporter finns samlade i vår rapportsamling.

Många av projektets aktiviteter och resultat har redan implementerats i ordinarie verksamhet. Arbetet med att planera förvaltningen av övriga aktiviteter fortsätter i nära samarbete med lärarutbildningen och berörda institutioner och enheter. I februari redovisade prefekt för HumUS den första delen av uppdraget om förvaltning av aktiviteter inom Framtidens lärarutbildning och nästa del av uppdraget redovisas i september.

Den externa utvärderingen av Framtidens lärarutbildning fortsätter också enligt plan. Utvärderarna sammanställer nu resultatet av den dokumentanalys och de seminarier och gruppintervjuer som genomfördes i höstas. Slutrapporten kommer att presenteras för universitetsstyrelsen i juni.

Konferens för spridning av erfarenheter och resultat

En viktig aktivitet inför projektavslut var vår konferens Framtidens lärarutbildning – erfarenheter och visioner den 15–16 mars som fokuserade på utveckling av lärarutbildning. Den var viktig för att dels sprida erfarenheter och resultat, dels initiera en dialog om utmaningar och möjligheter i utveckling av lärarutbildning. Under två dagar hade vi närmare 400 deltagare från bland annat 25 lärosäten och 50 skolhuvudmän samt över 80 medverkande. Programmet innehöll föreläsningar och seminarier med fokus på bland annat samverkan, hållbar utveckling, nya lärmiljöer och nya kompetenser samt praktiknära forskning.

På konferensen presenterades också den antologi om erfarenheter av praktikutvecklande forskning som skrivits inom ramen för ett av våra delprojekt. Antologin beskriver dilemman, utmaningar och möjligheter i samverkan mellan skola och akademi. Konferensen innehöll också en paneldebatt om svensk lärarutbildning i ljuset av den finska och den norska lärarutbildningen.

Jag är glad över att så många, både internt på Örebro universitet och verksamma hos länets skolhuvudmän, har medverkat i den strategiska satsningen Framtidens lärarutbildning och bidragit med kunskap, kompetens, engagemang och inte minst samverkansvilja. Min förhoppning är att vi på Örebro universitet kommer att fortsätta utvecklingsarbetet mot framtidens lärarutbildning i samverkan med skolhuvudmän och andra lärosäten.

Vill du veta mer?

Läs mer om projektet Framtidens lärarutbildning

Läs mer om konferensen Framtidens lärarutbildning – erfarenheter och visioner

Läs mer om antologin om praktikutvecklande forskning


/Ann Öhman Sandberg, projektledare för Framtidens lärarutbildning

Ann Öhman Sandberg