Lärarutbildning vid Örebro universitet

Omvärldsbevakning

En man som håller i en jordglob.

Omvärldsbevakningen fokuserar på en ny rapport från Skolforskningsinstitutet om att använda forskning i undervisning i förskola och skola. Vi belyser också slutredovisningen av regeringsuppdraget Fler vägar in i läraryrket och slutrapporten för försöksverksamheten med praktiknära forskning (ULF).

Erfarenheter av att använda forskning i undervisning

Undervisning i förskola och skola ska vila på vetenskaplig grund, vilket innebär att metoder och arbetssätt ska baseras på forskningsresultat. En ny rapport från Skolforskningsinstitutet beskriver lärares erfarenheter av att använda forskning vid planering, genomförande och utvärdering av sin undervisning. Rapporten bygger på enkät- och intervjuundersökningar. Den beskriver också hur vetenskaplig grund kan förstås och vad det innebär att förstå, värdera och använda vetenskaplig kunskap. Syftet med rapporten är att förskollärare och lärare gemensamt ska reflektera över och diskutera användandet av forskning som stöd för att utveckla undervisningen. För skolledare och skolhuvudmän kan rapporten fungera som underlag för att planera hur verksamheten kan organiseras, så att den främjar användandet av forskning.

Läs rapporten Erfarenheter av att använda forskning för undervisning

Slutredovisning av regeringsuppdraget Fler vägar in i läraryrket

År 2018 initierade regeringen en nationell satsning på att skapa mer ändamålsenliga och effektiva utbildningsvägar för lärare. Beslutet fattades mot bakgrund av en omfattande lärarbrist och ett behov av behöriga lärare, för att förbättra kunskapsresultaten i den svenska skolan. Exempel på aktiviteter inom uppdraget är att utveckla metoder för validering av reell kompetens från tidigare utbildning och yrkeserfarenhet samt att utveckla kompletterande kurser inom lärarutbildningen.

Uppdraget har nu redovisats och rapporten visar att arbetet med kursutveckling kom igång relativt snabbt på några lärosäten, men på andra lärosäten har utvecklingsarbetet tagit mer tid. Gemensamt för alla lärosäten är att det är långa processer för inrättandet av nya kurser. Eftersom många kurser dessutom ges på halvfart eller kvartsfart för att kunna kombineras med arbete, tar det lång tid innan effekterna kan utvärderas. Tilldelningen av medel och styrningen av vad som ska återrapporterats har till viss del förändrats under satsningen, vilket har varit utmanande att hantera för lärosätena. Sammanfattningsvis upplever lärosätena att uppdraget har varit framgångsrikt och att de nya kurser och modeller för validering som utvecklats har lett till att fler lärare utexamineras. Av rapporten framgår också att samarbetet och samverkan mellan medverkande lärosäten varit en viktig framgångsfaktor i satsningen.

Läs slutredovisningen av uppdraget Fler vägar in i läraryrket

Slutrapport för ULF

I slutet av februari överlämnades slutrapporten för försöksverksamheten med praktiknära forskning (ULF) till utbildningsminister Anna Ekström. Rapporten sammanfattar fem års utvecklingsarbete och ger förslag som kan ligga till grund för den permanenta verksamheten. Förslagen handlar bland annat om hur en infrastruktur för praktiknära forskning av hög vetenskaplig kvalitet kan utformas och vad ULF-avtal bör innehålla. Rapporten beskriver också vilka resurser som krävs för en långsiktig hållbar finansiering.

Läs rapporten Slutredovisning av försöksverksamhet med praktiknära forskning (ULF)
2017-2021

Skolforskningsinstitutet
Skolforskningsinstitutet är en statlig myndighet under Utbildningsdepartementet som verkar för att undervisningen i förskolan och skolan bedrivs på vetenskaplig grund. Skolforskningsinstitutet ska bidra till att yrkesverksamma inom skolan ges goda förutsättningar för att planera, genomföra och utvärdera undervisning med stöd av vetenskapligt underbyggda metoder och arbetssätt.

Fler vägar in i läraryrket
Fler vägar in i läraryrket är ett regeringsuppdrag som syftar till att ta fram insatser för bättre och mer effektiva utbildningsvägar till lärarexamen. Insatserna utgörs till exempel av att utforma kompletterande kurser och utveckla bedömningen av reell kompetens (erfarenhetsbaserat lärande) för tillgodoräkning av kurser i lärarutbildning. Den nationella satsningen har genomförts 2018–2022 i samarbete mellan Umeå universitet, Karlstads universitet, Linköpings universitet, Göteborgs universitet, Malmö universitet, Stockholms universitet och Högskolan Dalarna.

ULF
ULF (Utbildning, Lärande, Forskning) är en nationell försöksverksamhet med praktiknära forskning som genomförs på uppdrag av regeringen. I uppdraget ingår att utveckla modeller för samverkan mellan lärosäten och skolhuvudmän för att stärka den vetenskapliga grunden i skola och lärarutbildning. Läs mer på www.ulfavtal.se.