Lärarutbildning vid Örebro universitet

Framtidens lärarutbildning

Leende barn som står på rad och håller om varandra.

Projektledare Ann Öhman Sandberg berättar om implementering, utvecklingsarbete, utvärdering samt planering för projektets kommande konferens.

Implementering av aktiviteter och resultat

Nu närmar vi oss avslutningen för projektet Framtidens lärarutbildning den 31 mars 2022. Samtidigt som utvecklingsarbetet fortsätter inom våra elva delprojekt planerar vi för projektavslut, implementering och spridning av resultat.

I början av september fattade rektor beslut om vilka aktiviteter inom Framtidens lärarutbildning som ska övergå i förvaltning när projektet avslutas. Därefter har dekan för HS-fakulteten beslutat hur denna övergång ska hanteras. Många aktiviteter och resultat har redan implementerats i ordinarie verksamhet och även arbetet med att planera övergången till förvaltning för övriga aktiviteter och resultat har inletts.

Fortsatt utvecklingsarbete

Parallellt med implementeringen pågår också utvecklingsarbetet inom delprojekten. Ett exempel på pågående utvecklingsarbete inom delprojekten Fysisk hemvist och Nya lärmiljöer är att tre undervisningsrum i Forumhuset har utrustats och anpassats för lärarutbildningens behov. I rummen finns det mjuka mattor och flexibel möblering med rullbara bord och stolar som underlättar praktiska övningar. Rummen är också utrustade med digitala skärmar och annan teknik för att möta behovet av både digital och hybrid undervisning.

Merparten av utvecklingsarbetet inom delprojektet Praktiknära forskning rör regeringens försöksverksamhet med praktiknära forskning, så kallade ULF-avtal. Senare i höst kommer en antologi som bygger på erfarenheter från arbetet med ULF-avtal och praktiknära forskning. Samtidigt planerar vi också för övergången till en permanent verksamhet för praktiknära forskning inom ramen för Utveckling, Lärande, Forskning (ULF).

I vår rapportsamling publiceras löpande rapporter från pågående och avslutade utvecklingsuppdrag och delprojekt inom Framtidens lärarutbildning. Nyligen publicerades en kartläggning av didaktisk och praktiknära forskning utifrån synpunkter och erfarenheter hos forskarutbildad personal inom lärarutbildningen på Örebro universitet. Ytterligare en rapport som har publicerats i höst avser en intervjustudie av lärarstudenters upplevelser av verksamhetsförlagd utbildning inom övningsförskola och övningsskola. Studien har genomförts inom delprojektet Övningsskola 2.0.

Utvärdering av projektet

Under hösten inleds en extern utvärdering av projektet som genomförs av Tom Wikman och Sven-Eric Hansén från Åbo Akademi. Inledningsvis kommer utvärderarna att ta del av projektdirektiv, projektplaner och progressrapporter och i nästa steg genomförs webbseminarier. Utvärderingen beräknas vara klar i juni nästa år.

Konferens om utveckling av lärarutbildning

Planeringen fortsätter inför projektets konferens som genomförs den 15–16 mars 2022 med fokus på utveckling av lärarutbildning. Konferensen är viktig för att sprida erfarenheter och resultat samt för att initiera en dialog om utmaningar och möjligheter i utveckling av lärarutbildning. Den första dagen riktar sig i första hand till regionens skolverksamhet och till lärosäten som bedriver lärarutbildning. Den andra dagen riktar sig till beslutsfattare på nationell nivå och är mer framåtblickade genom att fokusera på frågor som inte enbart kan hanteras internt på lärosäten. Vi planerar att öppna konferensen i början av mars, för att ge möjlighet för deltagare att ta del av material och föreläsningar i förväg och därigenom skapa förutsättningar för interaktivitet och diskussion.

Vill du veta mer?

Läs mer om Framtidens lärarutbildning

Läs mer om delprojektens utvecklingsarbete och resultat

Läs mer om konferensen


/Ann Öhman Sandberg, projektledare för Framtidens lärarutbildning