Magisterprogrammet strategisk kommunikation, 60 hp

Starttermin: Hösten 2019 (anmälan stängd)

Programmet rustar dig för att bli en flexibel och kritiskt tänkande kommunikatör i en kommunikationsmiljö som kräver bred kompetens inom innehållsproduktion, strategiskt berättande, och visuell design.

Några studenter samlade runt bärbara datorer.

Behörighet

Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom något av huvudområdena medie- och kommunikationsvetenskap, filmvetenskap, retorik, journalistik eller företagsekonomi. Dessutom krävs kunskaper motsvarande Engelska kurs 6 eller kurs B från gymnasieskolan.

Magisterprogrammet strategisk kommunikation är utformat för studenter med olika ämnesbakgrund inom ett brett kommunikationsfält. Med olika förkunskaper skapar vi en lärmiljö fokuserad på att kritiskt förstå och implementera strategisk kommunikation. Med strategisk kommunikation menar vi professionell kommunikation som syftar till att uppfylla långsiktiga organisatoriska och samhälleliga mål.

Genom utbildningen utvecklar du färdigheter som är viktiga tvärs över medie- och kommunikationsbranschen: forskningsmässiga tillvägagångssätt; tydligt och effektivt skrivande; kritiskt tänkande; god förståelse för design; fördjupad förståelse för hur man använder webben och sociala medier i strategiska syften; och kommunikation med målgrupper och marknader.

Programmet utgörs av två sammanhängande spår som löper över två terminer, det ena är inriktat på forskning och kritiskt tänkande gällande organisationers kommunikation, det andra på att bygga upp en uppsättning kommunikativa färdigheter. Undervisningen bygger till stor del på flipped classroom-metodik med videoföreläsningar, projektarbete, egna förberedelser, och handledning som anpassas till studentens förkunskaper och erfarenhet.

Under första terminen kommer du att utveckla förståelse för begrepp inom strategisk kommunikation, exempelvis corporate communication och varumärkeshantering. Utbildningen behandlar också hur marknadsföring och PR integreras allt mer, hur användningen av digitalt berättande och rörlig bild växer, och hur nya roller introduceras. Förändringarna kräver nya sätt att tänka vilket innebär en möjlighet för de som är rätt rustade. Du bygger naturligtvis också din kompetens inom innehållsproduktion. Vi börjar med att utveckla effektiv användning av språk, bild, och design för att sedan gå vidare till manus-, ljud- och videoproduktion.

Under den andra terminen genomförs ett forskningsprojekt om organisationers kommunikation. Inom ramen för programmet kommer du få utbildning om forskningsmetoder och hur de ska tillämpas. Dessutom utvecklas dina färdigheter inom webbdesign och layout, och flera färdigheter och uttrycksmedel integreras i ett projekt.

Under utbildningen arbetar du individuellt, i par, och som en del av ett team. Även om alla färdigheter utvärderas av lärare så inkluderar programmet kreativt och självständigt lärande. Utbildningen genomförs helt på engelska vilket kräver goda kunskaper i det språket.

Utbildningsplan Magisterprogrammet strategisk kommunikation, 60 hp

Magisterprogrammet strategisk kommunikation omfattar 60 högskolepoäng (hp) och leder till en magisterexamen med medie- och kommunikationsvetenskap som huvudområde. Programmet inleds med kursen Strategisk kommunikation - teorier, praktiker och kritik, 30 hp, som innehåller teoretiska studier och färdighetsträning inom strategisk kommunikation. Kursen Strategisk kommunikation - fördjupningsprojekt, 30 hp, avslutar programmet, och innehåller fördjupade studier bland annat genom ett självständigt arbete om 15 hp.

Behörighet: Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom något av huvudområdena medie- och kommunikationsvetenskap, filmvetenskap, retorik, journalistik eller företagsekonomi. Dessutom krävs kunskaper motsvarande Engelska kurs 6 eller kurs B från gymnasieskolan.

Antagningspoäng: Sök antagningsstatistik på uhr.se

Programmet ges: Höstterminen 2019

Studietakt: Heltid

Nivå: Avancerad nivå

Antal platser: 10

Urval: Antal högskolepoäng tagna senast sista anmälningsdag

Studieort: Örebro

Institution: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Examen: Magisterexamen

Undervisningsspråk: Undervisningen bedrivs på engelska.

Programansvarig: Åsa Kroon

Det finns många karriärvägar för programmets studenter. Det finns en bred efterfrågan på den kompetens som utvecklas i programmet inom arbetsområden som kommunikation, PR, marknadsföring, och reklam. Arbetsgivarna är såväl privata som offentliga organisationer, och det finns även möjlighet till eget entreprenörskap.

Till våra studievägledare kan du vända dig med frågor som rör ämnen, kurser, program och arbetsmarknad. Det kan till exempel vara frågor om behörighet, antagningspoäng, programmens och kursernas inriktning och innehåll, hur du lägger upp dina studier, examen med mera. Våra studievägledare kan även informera om tillgodoräknande, studieuppehåll samt studieavbrott. En studievägledare har tystnadsplikt.

Om du har frågor om boende, introduktionen eller vad du måste göra innan din studiestart, gå då in på sidan Välkommen ny student.

Studievägledare: Tina Fält

Telefon: 019 303000 (växel)

E-post: This is an email address