This page in English

Bildning och lärande

Barn som tittar i ett förstoringsglas.

Omställningen till en hållbar värld kräver genomgripande förändringar av både våra individuella livsstilar och samhällets organisation. Hållbar utveckling kan ses som en gemensam bildningsprocess som kräver nya sätt att värdera, känna och förstå den värld vi lever i.

Utbildning har en nyckelroll i denna process men att utbilda om en osäker och riskfylld framtid ställer också lärare och ledare inför nya och svåra utmaningar. Forskningen om undervisning, bildning och lärande för hållbar utveckling vid Örebro universitet syftar till att generera nya kunskaper och teoretiska perspektiv som kan utgöra ett vetenskapligt underlag för att möta dessa utmaningar.

I forskningens fokus står frågor som:

  • hur kan utbildning skapa förutsättningar för en demokratisk samhällsomställning?
  • vad krävs för att människor ska utveckla ett hållbart engagemang?
  • hur ska lärare undervisa om kontroversiella politiska och etiska frågor som rör ekonomisk, social och global rättvisa?
  • hur lär sig människor ta ett moraliskt ansvar för människor i andra delar av världen, för kommande generationer och för naturen?
  • hur samspelar värden och kunskap när vi ifrågasätter gamla och utvecklar nya vanor?
  • vilken roll spelar känslor i lärande för hållbar utveckling?
  • vilken betydelse har naturupplevelser för människors miljöengagemang? 

Örebro universitet har en lång forskningstradition inom fältet miljö- och hållbarhetsutbildning och har här en nationellt och internationellt ledande position.

Omfattande pedagogisk och didaktisk forskning inom detta fält bedrivs inom forskningsmiljön ESERGO. Miljön arbetar med empiriska och teoretiska studier av miljö- och hållbarhetsutbildning, med specifikt fokus på de etiska och politiska aspekterna. Ett övergripande mål för ESERGO är att skapa nya sätt att förstå relationen mellan sociala och ekologiska system och hur detta kan och bör inkluderas i utbildning.

Forskning med psykologisk och sociologisk inriktning som berör lärande och hållbar utveckling bedrivs också inom forskningsmiljön CESSS.

Dessutom bedrivs flera forskningsprojekt om lärande och hållbar utveckling - inte minst när det gäller ungdomar: 

En dekolonial ansats till undervisning om globala rättvisefrågor (DecoPrax)
Detta projekt avser att tillsammans med lärare empiriskt undersöka möjligheter och utmaningar med att ta upp etiskt och politiskt laddade globala rättvisefrågor i undervisningen.

Vilken roll spelar klimatoro i ungas liv och lärandeprocesser? En långtidsstudie
Detta projekt undersöker om ungdomars klimatoro är en positiv kraft för lärande och engagemang eller om oron snarare leder till lågt välmående och pessimism inför framtiden.

Den lekfulla staden. Social hållbarhet och gröna förlängda skol- och förskolegårdar
Studiens syfte är att studera användningen av förlängda förskole- och skolgårdar utifrån ett socialt hållbarhetsperspektiv med särskilt fokus på jämställdhet.

Skolmåltiden som pedagogiskt verktyg
Syftet med projektet är att undersöka relationen mat och hälsa som pedagogisk/didaktisk fråga på en nystartad F-6 skola med särskild hållbarhetsprofil.