This page in English

Forskningsprojekt

Effekten av virtuella patienter i preklinisk farmakologiundervisning för studenter med olika bakgrund (PharmaViP)

Om projektet

Projektuppgifter

Projektstatus

Pågående

Kontaktperson

Extern

Projekter syftar till att undersöka de potentiella fördelarna med att integrera virtuella patienter (VP) i farmakologiutbildning inom både disciplinbaserade och PBL-baserade läkarprogram för studenter med olika bakgrund. Virtuella patienter (VP) är inkluderade i det PBL-baserade läkarprogrammet vid Örebro universitet, antingen som klassrumsseminarier eller som en självständig lär-resurs. De ingår även i kursen Systematisk farmakologi vid University of Nicosia inom ett disciplinbaserat läkarprogram, där metoden jämförs med traditionell föreläsningsbaserad undervisning.

En kvasi-experimentell design används för att utvärdera följande utfall i de två jämförande grupperna: farmakologiska kunskaper, studenternas upplevelser och tillfredsställelse, kognitiv belastning, studenternas motivation och engagemang. Projektet syftar till att identifiera vilken pedagogisk metod som är mest effektiv för att stödja lärande i farmakologi och till att förbättra farmakologiutbildningen, med potential att på sikt bidra till ökad patientsäkerhet.

Forskningsprojektet finansieras inom ramen för programmet Excellence Hubs (EXCELLENCE/0524), som ingår i finansieringsramverket RESTART 2016–2020 för forskning, teknologisk utveckling och innovation (RTDI) från Cyprus Research and Innovation Foundation. Projektkonsortiet består av University of Nicosia Research Foundation (UNRF), som är projektets värdorganisation, samt Örebro universitet i Sverige, som utländsk forskningspartner.
Projektet inleddes i maj 2025 och beräknas avslutas i april 2027.

Consortium
Värdorganisation: 

University of Nicosia Research Foundation (UNRF):

Örebro Universitet:

Kontakt:
Dr Soulla Nicolaou, Associate Professor in Pharmacology, University of Nicosia Medical School
Project Coordinator: nicolaou.p@unic.ac.cy