This page in English

Hans Hjelmqvist - ny professor 2016

Hans Hjelmqvist

Hans Hjelmqvist är professor i medicinsk vetenskap. Sin tidigare forskning i grundläggande fysiologi har han allt mer bytt ut mot en inriktning mot intensivvårdspatienter. Dessutom driver han forskning för att utveckla pedagogiken inom sjukvården.

Professor i medicinsk vetenskap

1958 Född i Bräkne-Hoby

1991 Disputerade i fysiologi vid Karolinska Institutet med avhandlingen Central end peripheral mechanisms in fluid balance and cardiovascular control

1997 Docent i fysiologi vid Karolinska Institutet

2000 Docent i anestesi och intensivvård vid Karolinska Institutet

2015 Professor i medicinsk vetenskap

Läs mer om Hans Hjelmqvist

– Redan under första åren på läkarutbildningen började jag undervisa. Snart kom jag i kontakt med duktiga lärare som jobbade för att införa mer moderna undervisningsmetoder. Ju mer erfarenhet jag fick, desto mer upptäckte jag behovet av forskning om utbildning, med målet att säkerställa att vi använder bästa tänkbara metoder och vetenskapligt utvärderar resultatet.

Efter sin läkarexamen 1986 disputerade Hans Hjelmqvist i fysiologi, följt av några år som postdok vid tyska universitet och blev sedan docent i fysiologi.Hans forskning var under denna tid inriktad på hjärnans reglering av normal vätskebalans och mekanismer vid blödningschocker.

Därefter utbildade sig Hans Hjelmqvist till narkosläkare och tog med sig sin docentur till en ny forskningsinriktning.

– Jag saknade arbetet med patienter under min postdok-period, bestämde mig för att bli kliniker och specialiserade mig på anestesi och intensivvård. Jag kunde nu använda mina kunskaper på bästa sätt eftersom båda bygger på tillämpning av fysiologi och farmakologi. Jag har aldrig ångrat mitt beslut.

Hans tidigare forskning i grundläggande fysiologi har via experimentella forskningsprojekt om orsaker till stora blödningar och svår blodförgiftning alltmer gått över till klinisk forskning på patienter i intensivvården. Hans Hjelmqvist har särskilt intresserat sig för svåra blodförgiftningar och kraftiga inflammationer där patienternas immunsystem förvärrat deras tillstånd.

– För patienter med svår blodförgiftning har vi studerat hur kroppens organ reagerar, om de klarar av påfrestningen överhuvudtaget och hur behandlingar med olika vätskor, till exempel koksalt, kan påverka förloppet.

I ett annat projekt medverkar Hans Hjelmqvist i undersökningen om hur vanligt det är att immunsystemet hos intensivvårdspatienter överreagerar - och på vilket sätt denna grupp skiljer sig från patienter med blodförgiftning.

Parallellt med sin biologiska forskning har han även succesivt utvecklat och byggt upp en pedagogisk forskning.

– Fokus ligger här på lärande och kommunikation inom team och hur vi kan lära av varandra. Med utgångspunkt i avancerad simulatorträning vid Karolinska Institutet har fokus hamnat på utvecklingen av en utbildningsavdelning inom intensivvården, där team bestående av specialistsjuksköterskestuderande och underläkare utvecklar sitt samarbete.

Forskningsresultaten visar hur arbetslagen succesivt får en ökad ”vi-känsla” och under handledning gemensamt tar kontroll och ansvar för hur arbetet ska bedrivas.

– Vi fortsätter med att undersöka hur rondsituationen inverkar på teamens utveckling och vad som underlättar handledarnas undervisningsstrategier.