Kurs om lokal, hållbar och cirkulär mat - den självförsörjande kommunen

Porträtt på Annika Göran Rodell.

Annika Göran Rodell. Foto: Jesper Mattsson

Vad smakar en självförsörjande kommun? Det är frågan som studenter ska svara på i en kurs på Restaurang- och hotellhögskolan. Kocken Paul Svensson är en av lärarna – och Region Örebro län bidrar med 470 000 kronor.

Det är tredjeårsstudenter på programmen Kulinarisk kock och måltidskreatör och Sommelier och måltidskreatör som kommer få möjlighet att gå kursen. Annika Göran Rodell är kursansvarig.

Kursen är också i linje med Örebro universitets satsning på Mat och hälsa.

Här kan du läsa mer om utbildningarna vid Restaurang- och hotellhögskolan.

– Målet är att vara med och utveckla en mer hållbar, cirkulär och inhemsk livsmedelsproduktion. Samtidigt får våra studenter en ordentlig utmaning, säger Annika Göran Rodell, projektledare och lärare på kursen.

Förra gången kursen hölls var temat ”Vad smakar Grythyttan 2030” och utgick från FN:s globala mål för hållbar utveckling. Den gav många bra förslag – inte minst ett som placerade mörten som en självklar fisk på tallriken 2030.

– Studenterna lyfte fram att kommunen kunde bli känd för att rena sina sjöar och dra nytta av insjöfisken, säger Annika Göran Rodell.

Den här gången ska studenterna utgå från vilken livsmedelsproduktion som finns i Hällefors kommun. De kommer få information om vad som finns idag men också vad som har funnits historiskt i kommunen för att kunna se vad som är möjligt i framtiden.

– Vi ska samla in inköpsdata från kommunen och från utvalda restauranger för att förstå vad det är man konsumerar i den avgränsade regionen idag. Vi kommer också undersöka vad som produceras i regionen och vilka outnyttjade resurser som finns i form av till exempel mark som inte används, säger Mathias Lindberg.

Han är affärsutvecklare och grundare till ett projekt som arbetar med att undersöka olika vägar att förändra matproduktionen i Sverige. Han ska tillsammans med sin kollega Cecilia Fendin samla in data under sommaren för att lägga grunden för Restaurang- och hotellhögskolans nya kurs.

– Vi har också fått i uppgift att titta i backspegeln. Hur såg det ut för 250 år sedan? Vi tror att vi kommer se en tallrik som var rik på fisk, fågel och grönsaker från kommunen. Frågan är vad dagens tallrik innehåller – den kanske till och med är tom om inte kommunen är självförsörjande på något, säger Mathias Lindberg.

Porträtt Mathias Lindberg och Cecilia Fendin.

Mathias Lindberg och Cecilia Fendin ska samla in data från kommunen och utvalda restauranger under sommaren för att lägga grunden för Restaurang- och hotellhögskolans nya kurs.

Studenterna kommer alltså få inspiration från slutet av 1700-talet och kunna jämföra den tiden med idag. De kommer varva teori med laborativt arbete i köken för att ta fram konkreta måltidskoncept.

Ett av målen med kurserna är också att utveckla samarbetet mellan akademi, kommun och näringsliv för att hitta lösningar och hela projektet utgår från en omvärld som i allt större utsträckning gör det mer riskfyllt att inte vara självförsörjande.

– Vi vill hitta nya sätt att producera mat som stärker småskaliga och lokala producenters förutsättningar och ökar andelen hållbart producerad mat. Studenternas förslag kan utvecklas till nya företag och ligga till grund för kommunens arbete med miljöfrågor och självförsörjningsgrad, säger Annika Göran Rodell.

Text: Linda Harradine