Nyhetsarkiv
Här i nyhetsarkivet hittar ni alla inlägg som publicerats på vår webbplats. Senaste inläggen hittar ni överst...
-
Ny antologi sätter begreppet pedagogisk meritering i fokus
Hur ser arbetet med pedagogisk meritering ut i Sverige idag? Det är frågan som ligger till grund för en ny omfattande vetenskaplig antologi där Högskolepedagogiskt centrum vid Örebro universitet medverkar.
-
”Örebro universitet har verkligen en högskolepedagogik i framkant”
Högskolepedagogik har hög status på Örebro universitet – och lärarna får konkret stöd i vardagen. Det visar en extern granskning av Örebro universitets högskolepedagogiska verksamhet.
-
”Skapa en dynamisk och inkluderande undervisningssituation”
Annika Göran-Rodell, universitetsadjunkt i måltidskunskap, berättar vad pedagogisk skicklighet innebär för henne.
-
”Berätta historier i klassrummet”
Noah Roderick, universitetslektor i retorik, berättar vad pedagogisk skicklighet innebär för honom.
-
”Förmedla engagemang i undervisningen”
Joakim Petersson, universitetslektor i kriminologi, berättar vad pedagogisk skicklighet innebär för honom.
-
”Använd ämneskunskaper för att skapa sociala rum för lärande”
Karin Gustafsson, universitetslektor i sociologi, berättar vad pedagogisk skicklighet innebär för henne.
-
”Ett stort engagemang och förmåga att se varje students behov är viktigt”
Anders Lindén, universitetsadjunkt i byggteknik, berättar vad pedagogisk skicklighet innebär för honom.
-
Nytt sätt att uppmärksamma skickliga pedagoger – nu kan lärare bli meriterade i två steg
Örebro universitet har fått en ny pedagogisk meriteringsmodell. Framöver går det att först bli utsedd till ”meriterad lärare” – och efter det till ”excellent lärare”.
-
Här rivs de gamla datorsalarna – lämnar plats för Learning Lab 2.0
Just nu pågår byggandet av Learning Lab 2.0 i Långhuset på Örebro universitet. En ny lärosal och studieyta ska stå färdiga i höst.
-
”Skapa förutsättningar för utveckling av ämneskunskaper och av generiska färdigheter”
Nadia Moberg, universitetslektor i musikpedagogik, berättar vad pedagogisk skicklighet innebär för henne.
-
"Uppmuntra kritiskt tänkande och problemlösning"
Magnus Westling, biträdande lektor i måltidskunskap, berättar vad pedagogisk skicklighet innebär för honom.
-
Här utforskar lärare vid Örebro universitet flexibla lärmiljöer – för mer aktiva studenter
Vilken roll spelar rummet för studenternas engagemang och möjlighet att lära sig? På den högskolepedagogiska kursen Flexibla lärmiljöer för studentaktivt lärande får lärare vid Örebro universitet utveckla sin undervisning med rummet som utgångspunkt. –...
-
”Inspirera studenterna till att upptäcka passionen i lärandet, att vilja lära sig mer”.
Maria Jansson, professor i genusvetenskap, berättar vad pedagogisk skicklighet innebär för henne.
-
"För mig handlar pedagogisk skicklighet om att aldrig vara färdig"
Sara Edlund, universitetslektor i psykologi, berättar vad pedagogisk skicklighet innebär för henne.
-
”Se undervisningen utifrån studenternas perspektiv"
Daroon Yassin Falk, universitetslektor i svenska språket, berättar vad pedagogisk skicklighet innebär för henne.
-
”Känslor är nödvändig för att förstå innebörden av forskningsresultat”
Åsa Källström, professor i socialt arbete, berättar vad pedagogisk skicklighet innebär för henne.
-
"Varje student är en individ med potential att lära"
Johan Petersson, universitetslektor i informatik, berättar vad pedagogisk skicklighet innebär för honom.
-
De flesta studenter läser kurslitteraturen – men yngre läser mindre än äldre
En majoritet av studenterna läser det mesta av sin kurslitteratur och tycker också att den är enkel att förstå. Men yngre studenter läser betydligt mindre än äldre. Det visar en ny undersökning av Örebro universitet och Chalmers.
-
"Använd olika metoder som utvecklar studenternas kunskap"
Thomas Denk, professor i statskunskap, berättar vad pedagogisk skicklighet innebär för honom.
-
"Planera och genomför undervisning som är relevant för studenterna"
Marcus Sundhäll, universitetslektor i matematik, berättar vad pedagogisk skicklighet innebär för honom.
-
"Arbeta med studenternas olika målbilder och kunskaper"
Martin Junstrand, universitetsadjunkt i musikalisk gestaltning och musikpedagogik, berättar vad pedagogisk skicklighet innebär för honom.
-
"Känn in vad studenterna förstår"
Marie Holmefur, professor i arbetsterapi, berättar vad pedagogisk skicklighet innebär för henne.
-
"Undervisningen ska upplevas som relevant och engagerande"
Sören Hilmerby, universitetslektor i maskinteknik, berättar vad pedagogisk skicklighet innebär för honom.
-
"Stötta och utmana studenterna på ett kreativt och engagerat sätt"
Ulrika Landell, universitetsadjunkt i teaterpedagogisk, berättar vad pedagogisk skicklighet innebär för henne.
-
"Skapa en god kontakt med studenterna"
Nikolai Scherbak, universitetslektor i biologi, berättar vad pedagogisk skicklighet innebär för honom.
-
Tillsammans med andra i högskolepedagogisk utbildning
Ett av SUHF:s rekommenderade mål med högskolepedagogisk utbildning är att lärare ska lära sig att planera, genomföra och utvärdera undervisning och examination ”tillsammans med andra”. Men vad betyder det för pedagogiska utvecklare som organiserar, leder...
-
"Värna olikheterna hos studenterna"
Karolina Holte Axberg, universitetsadjunkt i omvårdnadsvetenskap, beättar vad pedagogisk skicklighet innebär för henne.
-
"Ha och visa medvetenhet om studenternas lärprocesser"
Robert Primus, universitetslektor i idrottsvetenskap, berättar vad pedagogisk skicklighet innebär för honom.
-
"Omvandla kunskap till praktisk undervisning och förutsättningar för lärande"
Anna Hellertz, universitetsadjunkt i kriminologi, beättar vad pedagogisk skicklighet innebär för henne.
-
Här prisas Thomas Denk – en exceptionell pedagog
Under ett seminarium överraskades Thomas Denk av Örebro studentkår, kollegor och representanter från Högskolepedagogiskt centrum. Han är en av pristagarna till Örebro studentkårs pedagogiska pris.
-
"Anpassa lärmiljöer som gör det möjligt att lära tillsammans"
Andreas Ask, universitetsadjunkt i informatik, berättar vad pedagogisk skicklighet innebär för honom.
-
Under en föreläsning får hon beskedet – du är en av vinnarna av pedagogiska priset
Åsa Källström är först ut som en av två pristagare till pedagogiska priset 2024. Ett pris som delas ut av Örebro studentkår på uppdrag från Örebro universitet.
-
Surprised mid-lecture – with the Excellent Teaching Award
Åsa Källström is the first of two winners to receive the Excellent Teaching Award for 2024.
-
Fem nya moduler ska ge universitetslärare ökad kompetens inom AI
Ett nytt utbildningsmaterial ska stödja universitetslärare i lärarlag att tillsammans kompetensutveckla sig inom AI.
-
"Jag kan alltid göra det bästa av lärsituationen"
Malin Hagström, universitetsadjunkt i matematik, berättar vad pedagogisk skicklighet innebär för henne.
-
Örebro universitet nominerat till Svenska Jämställdhetspriset 2025
Örebro universitet har nominerats och gått vidare till semifinal i Svenska Jämställdhetspriset, som delas ut av organisationen Forum Jämställdhet. – Det känns väldigt roligt att vi har blivit nominerade. Det är ett kvitto på att arbetet uppskattas och...
-
"Stötta studenters lärprocesser"
Joakim Norberg, universitetslektor i psykologi, berättar vad pedagogisk skicklighet innebär för honom.
-
Här samlas lärare för att diskutera pedagogisk skicklighet
I en riktad satsning vill Högskolepedagogiskt centrum arbeta tillsammans med lärosätets lärare för att främja pedagogisk skicklighet. En ny webbresurs har lanserats för att stödja arbetet.
-
"Pedagogisk skicklighet handlar i första hand om välvilja"
Malin Härström, universitetslektor i företagsekonomi, berättar vad pedagogisk skicklighet innebär för henne
-
"Möt studenterna på deras nivå och utifrån deras förväntningar"
Mats Eriksson, professor i omvårdnadsvetenskap, berättar var pedagogisk skicklighet innebär för honom.
-
Dags att nominera din favoritlärare till pedagogiska priset 2024
Har du en lärare som du vill uppmärksamma för pedagogisk skicklighet? En lärare som inspirerar dig och visar nytänkande i undervisningen? Nu kan du nominera din favoritlärare till pedagogiska priset 2024.
-
"Visa respekt och intresse för studenters olika sätt att lära"
Helena Stålnacke, universitetsadjunkt i hörselvetenskap, berättar vad pedagogisk skicklighet innebär för henne.
-
Sommarkurser 2025 – välkommen med dina idéer!
Sommarkurserna vid Örebro universitet 2024 blev en framgång och planerna för sommaren 2025 är redan i gång. Lärare uppmanas att bidra med kreativa kursidéer och utnyttja det pedagogiska stöd som erbjuds.
-
Learning Lab växer – fler flexibla lärmiljöer för lärare och studenter på Örebro universitet
Den pedagogiska testmiljön Learning Lab blir snart ännu större. Ytterligare en flygel i Långhuset ska byggas om till flexibla lärmiljöer, där Örebro universitets lärare och studenter tillsammans utforskar nya arbetssätt.
-
Nu öppnar nomineringen till priser för framgångsrik forskningskommunikation
Nu öppnar nomineringarna till Örebro universitets och The Hamrin Foundations pris för framstående forskningskommunikation. Tre priser delas ut, det största på 100 000 kronor.
-
Konferens om högskolepedagogik lyfter forskning, erfarenhetsutbyte och nya perspektiv
Under tre dagar deltog närmare tjugo medarbetare från Örebro universitet på konferensen NU2024, en mötesplats för alla som arbetar med högskolepedagogisk utbildning och utveckling.
-
Hur kan det akademiska medborgarskapet integreras i andra arbetsuppgifter?
Varför är det ofta svårt för akademiker att engagera sig i det offentliga samtalet? Och hur kan vi närma oss ett akademiskt medborgarskap utan att det bara blir ytterligare en uppgift eller roll för akademikern?
-
Ny podd – ett lättillgängligt sätt att lyfta hållbarhet i högskoleutbildning
– Det finns inget facit. Det handlar om att testa och fundera på hur du som lärare, ni i ert ämne och vi som universitet behöver förändra våra sätt att tänka och undervisa, säger Hannu Larsson, lektor i informatik vid Örebro universitet.
-
Här får studenterna undersöka psykologiska tester
Nu finns en möjlighet för psykologstudenter vid Örebro universitet att ta del av psykologiska tester – i det nya Testoteket.
-
Pedagogisk skicklighet – i både klassrummet och lärarkollegiet
Pedagogisk skicklighet ska ägnas lika stor omsorg som vetenskaplig skicklighet i anställningsförfaranden vid svenska högskolor och universitet. Så säger högskoleförordningen. Men vad är egentligen pedagogisk skicklighet? Och går den att bedöma?
-
Så får du aktiva studenter i klassrummet
Att låta studenter eller elever ta del av material inför en föreläsning eller lektion ökar chansen till ett mer aktivt lärande – och att tiden i klassrummet används bättre. Brian White, docent vid University of Massachusetts bjuder på sina bästa tips för...
-
Pedagogiskt samarbete om AI i högre utbildning
Över 60 pedagogiska utvecklare från närmare 30 lärosäten träffades på Örebro universitet för att få inspiration och möjlighet att prata om och arbeta med artificiell intelligens (AI) i utbildningen.
-
Här får riksdagsledamöterna testa framtidens lärmiljö – på Örebro universitet
Framtidens lärmiljö i Learning Lab, internationalisering och möten med unga forskare och studenter stod på programmet när riksdagens utbildningsutskott besökte Örebro universitet. – Det är jättespännande att höra om Örebro universitets resa under sina 25...
-
Ny antologi om jämställdhetsintegrering i högre utbildning
Jämställdhetsintegrering har, sedan det infördes inom akademin på 1990-talet, varit en omdiskuterad fråga. Den nya antologin "Jämställdhetsintegrering i högre utbildning" är unik eftersom det är ett samförfattat läromedel som visar hur arbetet kan gå...
-
Stort intresse för kurs om vad som är pedagogisk skicklighet
Intresset för den nationella kursen ”Att bedöma pedagogisk skicklighet” har varit så stort att antalet platser har fått utökas. Medarbetare från 21 lärosäten har nu börjat läsa kursen som den här gången ges på Örebro universitet.
-
Anna Uddén replikerar i debatten kring Handelshögskolans litteraturkurser
Anna Uddén, universitetslektor i engelsk litteratur, bidrog igår med en replik i Dagens Nyheter kring debatten om litteraturkurserna på Handelshögskolan.
-
Justerad pedagogisk grundsyn
Örebro universitets pedagogiska grundsyn från 2015 har justerats i dialog med prorektor, dekaner, prefektrepresentant och Studentkårens vice ordförande.
-
Läsgruppen för universitetspolitisk omvärldsbevakning
Örebro universitet är en viktig aktör på det svenska fältet för högre utbildning, men också en medspelare på en internationell arena. Det betyder att universitet påverkas av förändringar och trender i Sverige men också internationellt. Syftet med denna...