Högskolepedagogiskt centrum

Lär dig mer om olika aspekter av betygskriterier

Forskning visar att betygskriterier blir lättare att använda för lärare och lättare att förstå för studenter om de är kvalitativa, specifika, avgränsade och analytiska.

Du kan bedöma med kvalitet och kvantitet

Ett kvalitativt kriterium talar om med vilken kunskapskvalitet som studenterna ska prestera i relation till kursmålen för att få ett visst betyg. Det kan ställas mot ett kvantitativt kriterium som handlar om hur många poäng eller procent rätta svar som ger ett visst betyg.

Kvalitativt betygskriterium Kvantitativt betygskriterium

G

Studenten beskriver med enkla resonemang de dominerande genusvetenskapliga traditionerna i skandinavisk forskning och tydliggör skillnaderna mellan dem med exempel.

G

Studenten har mer än 50% rätt på sin tentamen i genusvetenskap.

Kan kvantitet också vara kvalitet i studenternas prestation?

Ja, i någon mån kan det vara så. Att en student till exempel klarar en viss mängd beräkningsuppgifter kan visa studentens säkerhet. Om en examination är uppbyggd på ett sådant sätt att studenten förväntas använda samma kunskap i olika kontexter, kan 75 % korrekta svar visa på en väsentligt större förståelse och högre kvalitet i studentens lösningsförmåga än 50 % korrekta svar.

Det kan även vara så att kvaliteten i studentens lösningsförslag är beroende av hur många modeller som studenten kan använda eller hur många perspektiv som studenten kan applicera på frågan. Den här typen av kvantitativ skillnad kan då skrivas in i de kvalitativa kriterierna.

Specifika betygskriterier blir tydliga

Med ett specifikt betygskriterium menas ett kriterium som förtydligar på vilket sätt studenterna uppfyller kursmålen. Motsatsen till ett specifikt kriterium är ett generellt kriterium som snarare beskriver en kunskapsnivå i allmänna ordalag. Om ett kriterium skrivs alltför generellt finns risken att det varken ger lärare eller studenter någon vägledning. Då är specifika betygskriterier mer användbara – både för den som ska bedöma och den som ska prestera.

Specifikt betygskriterium Generellt betygskriterium

G

Studenten beskriver med enkla resonemang de dominerande genusvetenskapliga traditionerna i skandinavisk forskning och tydliggör skillnaderna mellan dem med belysande exempel.

G

Studenten uppfyller på ett tillfredsställande sätt de krav som ställs i kursmålet.

Du kan använda avgränsade betygssteg

Det finns en poäng i att formulera betygskriterier där de olika betygsstegen är avgränsade från varandra: att den kvalitet som efterfrågas skiljer sig åt för olika nivåer. Om du använder ord som är för lika varandra i betydelse för att mäta kunskapen eller förmågan i ett kriterium blir det svårt för både lärare och studenter att tolka och förstå skillnaden mellan nivåerna. Ett kontinuerligt betygskriterium riskerar att ge utrymme för godtycke i bedömningen än ett avgränsande.

Avgränsande betygskriterier Kontinuerligt betygskriterier

VG

Studenten för en självständig, väl avvägd och väl disponerad diskussion om de dominerande genusvetenskapliga traditionerna i skandinavisk forskning och belyser skillnaderna mellan dem med väl valda exempel och analytiska resonemang.

G

Studenten beskriver de dominerande genusvetenskapliga traditionerna i skandinavisk forskning med enklare resonemang och visar på skillnaderna mellan dem med en hög grad av tydlighet.

VG

Studenten beskriver de dominerande genusvetenskapliga traditionerna i skandinavisk forskning med mer komplexa resonemang och visar på skillnaderna mellan dem med en mycket hög grad av tydlighet.