Högskolepedagogiskt centrum

Att konstruera en muntlig tentamen

Du kan utforma och genomföra en muntlig tentamen på många olika sätt, i grupp eller enskilt. Grunden för en muntlig tentamen är att den är muntlig med på förhand definierade frågor som ställs av en eller flera lärare. En muntlig examination har flera fördelar: möjligheten till direkt återkoppling och dialog under tentamen gör examinationen till ytterligare ett lärtillfälle och uppmuntrar till djupinlärning.

Den muntliga tentamens förutsättningar, oavsett om den genomförs i grupp eller enskilt, är att den ofta görs vid olika tillfällen för olika studenter. Du behöver därför utforma olika, men likvärdiga, uppgifter för de skilda tillfällen när examinationerna äger rum. Ett sätt att undvika detta är att flera lärare hjälps åt att examinera olika grupper vid samma tillfälle. 

Analytiska frågor där studenterna behöver utveckla sina resonemang passar bra när man gör en muntlig tentamen. Du kan tänka på lite olika sätt när du utformar uppgifterna så att de blir samtidigt olika och likvärdiga: 

  • Utforma frågor som används vid alla examinationstillfällen men som sätts i olika kontexter för olika studenter. För att förutsättningarna ska vara lika för alla studenter kan det vara bra om studenterna känner till frågorna i förväg men att kontexten presenteras först vid examinationstillfället. 
  • Ge studenterna ett problem tillsammans med till exempel en artikel eller ett patient- eller rättsfall någon timme i förväg och låt dem sedan presentera sina lösningar vid examinationstillfället. 

En fördel med muntliga examinationer är att du kan ställa följdfrågor till studenter som inte för så utförliga resonemang. Dina följdfrågor kan ge studenter som har svårt att utveckla sina tankar på egen hand chansen att visa sina kunskaper. Du har samtidigt ett stort ansvar att ställa frågor som öppnar upp för ett utvecklat resonemang utan att de leder studenterna till rätt svar. 

Muntliga examinationer ger dig, med andra ord, stora pedagogiska möjligheter, men examinationsformen för också med sig en del utmaningar. Utmaningarna rör behovet av lärarresurser och rättssäkerhet vid bedömningen. 

När det gäller behovet av lärarresurser kan du behöva du tänka kreativt. Går det att ha en grupptentamen för att minska antalet tillfällen? Om du gör så är det viktigt att du lägger upp examinationen så att alla studenter får lika stort tal- och reflektionsutrymme vid examinationstillfället. Går det att flytta lärarresurser för bedömning och återkoppling vid en salstentamen till själva genomförandet av den muntliga examinationen? 

För att arbeta rättssäkert vid bedömningen av muntliga prestationer behöver du ha en genomtänkt dokumentationsform. I vägledningen Rättssäker examination (2020) nämner Universitetskanslersämbetet (UKÄ) särskilt den här utmaningen och understryker vikten av att det finns tydliga betygskriterier. 

Som vid all examination ska studenterna känna till betygskriterierna i förväg. Ett sätt att planera för rättssäkerheten vid muntliga examinationer är att, på förhand, planera hur dokumentationen och bedömningen ska göras. Går det att vara två lärare vid examinationstillfället? Fördelen är då att en av lärarna kan koncentrera sig på genomförandet medan den andra kan dokumentera resultatet. En nackdel med två närvarande lärare, vid en individuell muntlig examination, är att studenten kan känna sig i underläge. Därför behöver du berätta om de olika rollerna och förklara vad de innebär i examinationssituationen – för både studenten och din kollega. 

När du har en digital, muntlig examination kan du spela in den och få en god dokumentation som du kan använda vid bedömning och eventuell begäran om omprövning av betygsbeslut.  

En pedagogisk utmaning med inspelningar är att de kan begränsa studenterna i deras sätt att uttrycka sig. Därför behöver du fundera på om en inspelning skulle kunna påverka dina studenter på ett negativt sätt. Behöver du spela in både ljud och rörlig bild? Du måste också tänka på att det finns regelverk som styr möjligheterna, och etiska överväganden som påverkar lämpligheten i, att spela in en muntlig examination. 

Läs mer om vårt regelverk här (inloggning till intranät)

Tips på digitala verktyg

  • Du kan genomföra en muntlig examination, individuellt eller i grupp, som ett digitalt möte med ljud och rörlig bild i Zoom (inloggning till intranät). I verktyget kan du också dela upp studenterna i mindre grupper i digitala grupprum. Se instruktion för hur du skapar digitala grupprum i Zoom.