Styrdokument gällande personal

Här finns regler och riktlinjer kring anställningar och arbetsmiljö.

Anställning

Anställningsordningen kompletterar högskolelag (HL), högskoleförordning (HF), övriga föreskrifter och avtal med lokala regler för anställning av lärare.
Anställningsordningen innehåller de regler som universitetet tillämpar beträffande lärarkategorier, övriga akademiska anställningar, behörigheter och
bedömningsgrunder samt befordran.

Anställningsordning för akademiska anställningar.pdf

Docentur är en kompetenstitel som innebär att innehavaren visat självständig forskningsförmåga och pedagogisk kompetens samt besitter en klart högre vetenskaplig skicklighet än vad som krävs för doktorsexamen. Den som har blivit utnämnd till docent förväntas åta sig uppdrag som fakultetsopponent, handledare, ledamot i betygsnämnd och andra sakkunniguppdrag liksom att aktivt ta ansvar för och vara drivande i såväl undervisning och forskning. Dokumentet innehåller riktlinjer för antagning av docenter.

Antagning som oavlönad docent vid ENT, Riktlinjer ENT (pdf)

Docentur är en kompetenstitel som innebär att innehavaren visat självständig forskningsförmåga och pedagogisk kompetens samt besitter en klart högre vetenskaplig skicklighet än vad som krävs för doktorsexamen. Den som har blivit utnämnd till docent förväntas åta sig uppdrag som fakultetsopponent, handledare, ledamot i betygsnämnd och andra sakkunniguppdrag liksom att aktivt ta ansvar för och vara drivande i såväl undervisning och forskning. Dokumentet innehåller riktlinjer för antagning av docenter.

Antagning som oavlönad docent vid HS, Riktlinjer HS.pdf

Docentur är en kompetenstitel som innebär att innehavaren visat självständig forskningsförmåga och pedagogisk kompetens samt besitter en klart högre vetenskaplig skicklighet än vad som krävs för doktorsexamen. Den som har blivit utnämnd till docent förväntas åta sig uppdrag som fakultetsopponent, handledare, ledamot i betygsnämnd och andra sakkunniguppdrag liksom att aktivt ta ansvar för och vara drivande i såväl undervisning och forskning. Dokumentet innehåller riktlinjer för antagning av docenter.

Antagning som oavlönad docent vid MH, Riktlinjer MH.pdf

Dessa riktlinjer utgör ett komplement till Örebro universitets anställningsordning för akademiska anställningar och ska alltid användas tillsammans med denna.

Riktlinjer för anställning som professor inom ENT.pdf

Dessa riktlinjer utgör fakultetens komplement till universitetets anställningsordning för akademiska anställningar.

Riktlinjer för anställning som professor inom HS.pdf

Dessa riktlinjer utgör ett komplement till Örebro universitets anställningsordning för akademiska anställningar och ska alltid användas tillsammans med denna.

Riktlinjer för anställning som professor MH.pdf

Syftet med denna policy är att beskriva vad som präglar medarbetarskapet vid Örebro universitet samt tydliggöra den ömsesidiga relationen mellan de olika roller som finns.

Chef- och medarbetarpolicy .pdf

Docent är en akademisk titel som framför allt markerar en högre vetenskaplig skicklighet än vad som krävs för doktorsexamen. För att uppmärksamma även pedagogisk skicklighet finns en pedagogisk meriteringsmodell bestående av två nivåer: meriterad lärare och excellent lärare. Dokumentet innehåller rektors huvudprinciper för antagning av docenter, meriterade lärare och excellenta lärare.

Huvudprinciper för antagning av docenter, meriterade lärare och excellenta lärare, riktlinjer. pdf

Den pedagogiska meriteringsmodellen vid Örebro universitet består av två nivåer: meriterad lärare och excellent lärare. För att kunna ansöka om att bli antagen som excellent lärare måste den sökande redan vara antagen som meriterad lärare.

Riktlinjer för antagning av meriterade lärare och excellenta lärare.pdf

Behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning ska uppfylla de mål som rekommenderas av Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF).

Behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning, forskarhandledarutbildning och motsvarandebedömning, riktlinjer.pdf

Lönepolicyn är det styrdokument som övergripande reglerar lönebildningen och visar arbetsgivarens värderingar i bedömningen för lönesättningen.

Detta policydokument kompletteras av dokumentet Riktlinjer för lönepolitiken där samtliga lönekriterier vidareutvecklas.

Lönepolicy.pdf

Med utgångspunkt i Örebro universitets lönepolicy gäller dessa riktlinjer för det praktiska arbetet med lönepolitiken. Förhandling om lön förekommer exempelvis i samband med rekrytering, lönerevision och när den anställdes arbetsuppgifter under löpande anställning har ändrats väsentligt.

Lönepolitik, riktlinjer.pdf

Inom verksamheten produceras material som används inom undervisningen. Den tekniska utvecklingen har medfört att en allt större del av undervisningsmaterialet är tillgängligt för studenter, lärarkollegor och övriga medarbetare inom och utom universitetet. Det finns därför ett behov av att tydliggöra tillämpningen av det upphovsrättsliga regelverket avseende det undervisningsmaterial som utarbetas av lärare i tjänsten vid Örebro universitet.

Nyttjanderätten till undervisningsmaterial, riktlinjer.pdf

Arbetsmiljö och hälsa

Denna policy riktar sig till medarbetare och studenter vid Örebro universitet och handlar om att förebygga ohälsa när det gäller skadligt bruk. Policyn omfattar all form av skadligt bruk inom verksamheten. Det kan handla om alkohol, narkotika, läkemedel, anabola steroider, etc, men även andra former av skadligt bruk som till exempel spel, sociala medier, shopping och sex.

Policy avseende skadligt bruk.pdf

Örebro universitets policy för en god arbetsmiljö ska ligga till grund för arbetet med alla typer av arbetsmiljö- och hälsofrågor. Målen med Örebro universitets policy för arbets- och studiemiljön är att Örebro universitet ska vara en modern och attraktiv studie- och arbetsplats där studenter och medarbetare har en god fysisk, organisatorisk och social arbetsmiljö.

Policy för en god arbets- och studiemiljö.pdf

Jämställdhet, jämlikhet och likabehandling

Riktlinjerna ger information om Örebro universitets värdegrund och hur medarbetare och studenter ska agera om de utsätts för eller bevittnar diskriminering eller kränkande särbehandling.

Riktlinjer gällande diskriminering och kränkande särbehandling.pdf