Stephen Widen
Tjänstetitel: Universitetslektor Organisation: Institutionen för hälsovetenskaperTelefon: 019 303686
Rum: P1231
Om Stephen Widen
Forskning
Stephen Widén är docent, fil. Dr i psykologi och verksam inom handikappvetenskap vid Örebro universitet. Handikappvetenskap är ett tvärvetenskapligt forskningsämne som inrymmer forskare inom bland annat medicin, psykologi och samhällsvetenskap. Ett sätt att bedriva tvärvetenskaplig forskning har för mig varit att försöka föra ut forskning som utgår från psykologiska teorier och modeller till andra områden som välkomnar tvärvetenskaplig forskning. Audiologi är ett ämne som har tvärvetenskaplig karaktär, där det förutom rent audiologiska/medicinska inslag även innehåller ämnen som teknik, psykologi och samhällsvetenskap. Min egen forskning har kommit att fokusera områden som beslutsfattande och hälsopsykologi, där etablerade teorier och modeller har använts för att förstå barns och ungdomars hälsorisktagande när det gäller bullerinducerade hörselskador. Att söka finna faktorer som motverkar att ungdomar tar hälsorisker kan vara ett led i att utveckla modeller som kan vara användbara i preventivt arbete av bullerrelaterade hörselskador. Min forskning har efter avhandlingen utvecklats mot nya områden och kan huvudsakligen delas in i två inriktningar. Dels handlar det om att utveckla modeller för att förstå hälsorisktagande inte bara utifrån individens eget beslutsfattande, utan mer utifrån ett systemteoretiskt perspektiv, där variabler som kön, kultur och socioekonomisk status lyfts in som viktiga faktorer. Den andra inriktningen fokuserar barn och ungdomar med hörselnedsättningar som har en integrerad skolgång med normalhörande barn. Olika typer av hörtekniska hjälpmedel är därför en viktig del för att dessa barn och ungdomars skall ha tillgång till och kunna tillgodogöra sig den undervisning som bedrivs i skolan. Forskningen syftar till att undersöka barn med hörselnedsättning, deras lärare samt klasskamraters upplevelser av att använda ett flermikrofonsystem i undervisningen. Här fokuseras upplevda nackdelar och fördelar med tekniken, vilka implikationer hjälpmedlet har haft för den pedagogiska situationen samt vilka hinder som kan finnas för implementering av systemet i skolans verksamhet.
Övriga uppdrag
Studierektor för doktorander i ämnet Handikappvetenskap vid Institutionen för hälsovetenskap och medicin, Örebro Universitet.
Undervisning
Jag undervisar främst inom utvecklingspsykologi, socialpsykologi samt forskningsmetodik och statistik, samt handleder doktorander i olika forskningsprojekt.
Forskningsprojekt
- Ett salutogent perspektiv på hörselnedsättning i arbetslivet - friskfaktorer för en hållbar arbetssituation
- Flermikrofonsystem i skolundervisningen
- Hörselrisktagande bland barn och ungdomar
- ICF- core sets for hearing loss; validation and operationalization of Brief ICF-Core set for hearing loss into a self-assessment instrument
- Musiklyssningsvanor och bullerskador bland ungdomar 10-15 år. -En longitudinell studie
- Rehabilitering och livskvalitet hos vuxna med grav hörselnedsättning