Innovation nyckeln för en hållbar gruva – Lotta Sartz en av talarna på eventet Processteknik

Gruva.

Den 18 oktober står Lotta Sartz, ansvarig för området Bergslagen inom Swedish Mining Innovation och projektledare på Örebro universitet, på scenen under eventet Processteknik.
– Det ska bli roligt att komma till Processteknik och prata gruvinnovation, säger Lotta Sartz.

Den gruv- och metallutvinnande industrin är avgörande i arbetet med att ställa om samhället för att möta klimathoten och skapa en hållbar framtid. Den svenska gruvindustrin är inte bara en viktig sektor i vårt land utan är också världsledande inom sitt område.

Trots det står även gruvindustrin inför utmaningar, som exempelvis inom resurs- och energieffektivitet, fossilfrihet och biologisk mångfald. Här krävs nytänk, innovation och samverkan - och det är just det som är fokus för det strategiska innovationsprogrammet Swedish Mining Innovation.

Lotta Sartz.

Den 18 oktober står Lotta Sartz, ansvarig för området Bergslagen inom Swedish Mining Innovation och projektledare på Örebro universitet, på scenen under eventet Processteknik för att berätta mer om verksamheten, pågående projekt och nya projektutlysningar.

– Det ska bli roligt att komma till Processteknik och prata gruvinnovation, det är ett forum där aktörer från många olika områden deltar och för att skapa framtidens hållbara samhällen så behöver vi hitta synergier och samarbeta mer över branschgränser, säger Lotta Sartz.

Läs artikeln på Ny Teknik här.