Forskningsseminariet AI@ORU gav inblick i generativ AI: ”Vi blir mer produktiva”

1/3

När Chat GPT släpptes hösten 2022 tog AI-användningen i samhället ett sjumilakliv. Med den generativa AI:n öppnades helt nya möjligheter, både för privatpersoner, företag och offentlig sektor. Men vad är egentligen generativ AI och hur kan den användas? Det var frågor som stod i fokus för forskningsseminariet AI@ORU.

Andreas Persson, AI-forskare vid Örebro universitet, inledde med att ge en historisk tillbakablick. Efter några vetenskapliga artiklar på 40- och 50-talet låg utvecklingen i stort sett helt i träda ända fram till 2014. Därefter gick det desto snabbare. 2018 släpptes första modellen av GPT, året efter kom GPT 2 och i dag, 2023, finns ett antal – och allt mer avancerade – språkmodeller tillgängliga.

– Vi brukar göra en uppdelning mellan diskriminativ AI och generativ AI. Diskriminativ AI används för att identifiera och klassificera data. Den kan till exempel se att en bild föreställer en katt. Generativ AI, däremot, kan tolka och generera data. Den kan alltså skapa en bild av en katt, eftersom den tränats på data och lärt sig att tolka hur en bild av en katt ser ut, säger Andreas Persson.

"Vi ser den som en programmeringskollega"

Ola Pettersson, chef för arbetsgruppen som ansvarar för Epirocs automationsplattform, berättar att företaget implementerade en så kallad ”copilot” under våren. I dag använder ungefär tre fjärdedelar av alla Epirocs mjukvaruutvecklare verktyget.

– Vår copilot är en stor språkmodell som har tränats på engelska och som kan programmeringsspråken C++ och Python. Vi ser den som en programmeringskollega ungefär. Den kan bland annat ge förslag på kod eller förklara gammal kod, säger han och lägger till:

– Vi märker att våra utvecklare blir mer produktiva med copilot. Vi gjorde en mätning och såg att vi godtar ungefär 30 procent av alla förslag som copilot kommer med.

"Vi är just nu i en utforskande fas"

Jakob Engdahl, ansvarig för digital verksamhetsutveckling på SCB, berättade att myndigheten inte kommit riktigt lika långt som Epiroc, men att SCB just nu utforskar möjligheterna med generativ AI.

– Historiskt har AI och maskininlärning nästan varit synonymt för SCB och vi har bland annat använt tekniken för att förbättra och effektivisera datakvaliteten på material som vi tar in. Men i november 2022, när Chat GPT släpptes, slogs världen med häpnad.

– Jag skulle säga att vi just nu är i en utforskade fas. Inom nätverket ESAM håller vi på att testa och utvärdera generativ AI, samt diskutera de juridiska frågorna. På SCB finns mycket känslig data, som personuppgifter, som inte får läcka ut. Vi måste också säkerställa att vi skapar statistik utifrån vetenskapliga principer. Om man tittar på AI-användning utifrån en skala från ”ingen AI” till ”bara AI”, så tror jag att SCB kommer att hamna någonstans i mitten, där AI kan hjälpa oss men där människan fortfarande har veto, säger Jakob Engdahl.

Forskningsseminariet avslutades med en workshop där publiken delades in i grupper för att diskutera och sedan debattera fördelar och nackdelar med generativ AI.

Text och foto: Jesper Eriksson