Intresset för Mining @ ORU växer – årets event tog plats i konsertsal: ”God respons”

1/4

En chans att träffa både nya och gamla kontakter inom gruvindustrin, och samtidigt uppdatera sig med det senaste inom forskningen. Mining @ ORU har skapat ett framgångsrikt koncept som lockar allt fler. I år fick eventet flytta in i Örebro universitets Konsertsal för att rymma alla deltagare.

Mining @ ORU arrangerades för tredje året i rad av Swedish Mining Innovation och AI Impact Lab på Örebro universitet. Intresset för eventet fortsätter att växa och i år deltog ett 80-tal personer på plats och ytterligare ett 20-tal digitalt.

– Tack vare det stora deltagandet flyttade vi i år evenemanget till Konsertsalen, med mingelyta utanför, i Musikhögskolans lokaler på Örebro universitet, berättar Lotta Sartz, projektledare.

Huvudtanken med Mining @ ORU är att skapa kontaktytor och nätverk inom gruvindustrin – och samtidigt bjuda på kunskapsdelning. I år valde arrangören att vidga målgruppen, genom att ta ett steg utanför den direkta gruvkretsen.

– Vi hade många från gruvbolagen och gruvteknikföretagen i publiken, men talarna och temat för presentationerna var från områden som återvinning, grön omställning och cirkularitet, till exempel Karolina Silfverberg från Sandvik, Kajsa Ryttberg-Wallgren från H2 Green Steel och Maria Wallin från Återvinningsindustrierna, säger Lotta Sartz.

Några andra exempel var industridoktoranden Suraj Neelakantan, som pratade om hur han applicerar AI för att tolka borrkärnescanningar, och Mattias Bäckström, docent i kemi, som redogjorde för utmaningar men också möjligheter med att utvinna metaller ur Bergslagens historiska gruvavfall.

En annan nyhet i årets Mining @ ORU var att eventet kopplades ihop med en ”gruvsafari”, där en grupp studenter deltog på en tredagars tur genom Bergslagen, med besök hos Epiroc i Örebro, Nordic Iron Ore i Ludvika, Boliden i Garpenberg, ABB i Västerås och Zinkgruvan i Askersund. Studenternas gruvturné avslutades på scenen under Mining @ ORU, där de fick berätta om vad de upplevt.

– Sammantaget hade gruppen positiva upplevelser av gruvindustrin och det finns ett stort intresse hos dem att söka sig dit, säger Lotta Sartz och fortsätter:

– Under turens första dagar bodde studenterna i Örebro, och då passade vi på att visa upp staden med en stadsvandring, arrangerad av Business Region Örebro. Det var ett lyckat samarbete, där vi ser stora möjligheter för framtiden att attrahera kompetens till regionen genom att visa att man kan jobba med frågor som rör grön omställning, i multinationella företag, samtidigt som Örebro med omnejd erbjuder en rik fritid, med både stadsliv och nära till natur.

Lotta Sartz berättar att hon fått mycket god respons från dem som besökte årets Mining @ ORU.

– Många gillade att presentationerna spände över ett stort område ämnesmässigt. Jag har till exempel fått kommentaren: ”Det var en av de bästa arrangemang jag varit på. Enkelt, tydligt och mycket interaktion.”

Text: Jesper Eriksson
Foto: Anna Töndel