Region Örebro län på inspirationsbesök: ”Viktig pusselbit som leder oss i rätt riktning”

Verksamhets- och ledningsstöd vid Region Örebro län består av enheterna Administration och service, Digitala vårdmiljöer, Fysiska vårdmiljöer, Patientsäkerhetsenheten, Säkerhet- beredskap och miljöenheten samt Utvecklingsenheten. Här lyssnar de till Amy Loutfi, vicerektor för AI och innovation.

Ett åttiotal personer från Region Örebro läns verksamhets- och ledningsstöd besökte Örebro universitet. Bland annat fick de lära sig mer om samverkansplattformarna AI Impact Lab och Mat och hälsa.
– När vi står inför stora utmaningar är det viktigt att inse att lösningarna ofta sitter i samverkan med andra, säger Tom Andersell, verksamhetsutvecklare, innovation, vid Region Örebro län.

Region Örebro län befinner sig just nu i ett tufft ekonomiskt läge, med stora sparkrav att hantera. Trots det måste organisationen samtidigt blicka framåt och se vilka möjligheter som bland annat ny teknik kan skapa i framtiden.

Av den anledningen tog Sandra Schönbeck, chef för verksamhets- och ledningsstöd för hälso- och sjukvården vid Region Örebro län, initiativ till ett inspirationsbesök vid Örebro universitet.

– Syftet var att, för en stund, helt släppa nuläget och få tänka fritt kring vad vi skulle vilja förändra i framtiden, säger Sandra Schönbeck.

Samtliga medarbetare i de sex enheter som ingår i regionens verksamhets- och ledningsstöd var inbjudna och sammanlagt besökte ett 80-tal personer lärosätet.

Bild.

Under förmiddagen fick de bland annat lyssna på presentationer av samverkansplattformarna AI Impact Lab och Mat och hälsa.

– Vi bygger vidare på goda relationer med Örebro universitets samverkansplattformar. När vi står inför stora utmaningar är det viktigt att inse att lösningarna ofta sitter i samverkan med andra, bland annat med Örebro universitet, säger Tom Andersell, verksamhetsutvecklare, innovation, vid Region Örebro län, och fortsätter:

– Att vi – de verksamheter som stödjer hälso- och sjukvårdens upprätthållande av god kvalitet av vård till invånarna i Örebro län – får en möjlighet att besöka Örebro universitet och samverkansplattformarna är väldigt viktigt för att nå till hälso- och sjukvårdens framtida önskvärda läge. För mig var denna träff en viktig pusselbit som leder oss i rätt riktning och ökar möjligheterna till att utveckla lösningar kring vårdens behov tillsammans.

Även Camilla Ulvmyr, verksamhetsledare för AI Impact Lab, ser stora vinster med ett nära samarbete mellan lärosätet och regionen.

– Just verksamhets- och ledningsstöd är en viktig grupp när det handlar om att möjliggöra tillämpad AI, eftersom de jobbar operativt inom sjukvården på regionen och kommer vara de som använder dessa AI-lösningar framåt, säger hon.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Mikael Klintberg och Region Örebro län