Seminarium gav företagare inblick i hur AI kan skapa värde

Almievent.

Per Eriksson, KA Automation, Oscar Thörn, Neurolearn, och Mathias Farnebo, Moonlighting Industries, samtalar med moderatorn Mikael Hansson.

AI är en av vår tids hetaste teknologier. Men vad är AI och varför ska företag använda sig av AI? För att hjälpa SME-företag i Östra Mellansverige att få svar på dessa frågor, anordnade i fredags Örebro universitet, Örebronoden inom AI Sweden och Almi Mälardalen webbinariet Så skapar du värde med AI.

Seminariet gästades av Oscar Thörn från Neurolearn och Per Eriksson från KA Automation, som gav en inblick i hur industrin kan dra nytta av AI.

– Det var ett mycket trevligt event. Det var en chans för oss att bli mer synliga, men också för att dela erfarenheter med andra i branschen, säger Per Eriksson.

Med på seminariet var även Moonlighting Industries Mathias Farnebo. Företagets produkt Moon Smart Focus har utvecklats med hjälp av AI-forskare vid Örebro universitet och är ett intelligent fokussystem som med hjälp av AI känner igen skådespelare och ställer in skärpan perfekt. Moon Smart Focus har bland annat använts vid inspelningen av Lars von Triers tredje säsong av TV-serien Riket - The Exodus.

– Det var ett bra event. Vi vill upprätthålla en nära relation med både Almi och AI-forskningen på universitetet, som har hjälp oss i starten och kan hjälpa oss mycket framåt. Detta är anledningen till att vi har vårt säte i Örebro, säger Mathias Farnebo och fortsätter:

– På workshoppen fick vi även ta del av andra case från industrin, och jag tycker det är intressant att reflektera över de paralleller vi kunde se. Det mest slående för mig är att det finns så stora likheter med hur vi som människor går igenom liknande faser av beteendeförändringar när det gäller AI-lösningar.

Bild.

Stina Liivamäe från Almi Mälardalen och Mikael Klintberg från AI Sweden.

Mathias Farnebo berättar att en vanlig första reaktion är att se AI som ett hot som ska ta våra jobb. Med mer kunskap kan man börja betrakta AI som ett verktyg i verktygslådan och så småningom se att AI även kan fungera som en assistent. Det sista steget är att förstå att AI faktiskt kan användas för att förstärka det mänskliga.

– På eventet lyftes fram att AI kan användas för att avlasta oss med farliga eller ostimulerande uppgifter, för att kunna ägna mer tid åt det som vi som människor är bra på. I vårt fall handlar det om att frigöra mer tid åt kreativt berättande, om att hänge sig mer i dansen med skådespelaren, regissör och kameraoperatör, säger Mathias Farnebo.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Susanne Skagersten