Tio forskare skriver krönikor i Nerikes Allehanda - och i ytterligare över 20 tidningar

De tio krönikörerna kommer skriva i Nerikes Allehanda varje fredag. Bakre raden från vänster: Anna Kärrman, Henrik Scander, Peter Edholm, Robert Brummer och Henrik Larsson. Främre raden Johanna Björklund, Ida Flink och Susanne Strand. Längst fram Amy Loutfi. Christian Lundahl saknas på bilden.

Tio forskare vid Örebro universitet som turas om att skriva en krönika varje vecka. Det är Nerikes Allehandas julklapp till sina läsare 2021.
– Som universitetets rektor är jag mycket glad över att NA erbjudit våra forskare möjligheten att kunna bidra till ett fördjupat och kunskapsbaserat samtal om angelägna samhällsfrågor, säger Johan Schnürer.

Först ut av de tio krönikörerna, på självaste nyårsafton, är Robert Brummer, professor i gastroenterologi och klinisk nutrition. Han leder den strategiska satsningen Mat och hälsa.

Krönikörerna publiceras på ett uppslag på fredagar varje vecka i NA:s papperstidning, i e-tidningen och även på www.na.se.

– Vetenskap är avgörande för att ett samhälle ska utvecklas och därför är det viktigt att NA speglar forskning. Vi har också märkt av ett ökat intresse hos våra läsare för vetenskap, så därför gör vi den här satsningen, säger Anders Nilsson, chefredaktör för Nerikes Allehanda.

Nerikes Allehanda ingår i koncernen Bonnier News Local som innefattar 40 tidningstitlar. Enligt planen ska Örebroforskarnas krönikörer publiceras i drygt 20 av koncernens tidningar, bland annat i Västerås, Falun och Sundsvall.

Det tio forskarna som skriver krönikor är:

Robert Brummer, Amy Loutfi, Susanne Strand, Johanna Björklund, Henrik Larsson, Anna Kärrman, Ida Flink, Christian Lundahl, Peter Edholm och Henrik Scander.

– Ett kunskapsbaserat samtal behövs verkligen i dagens samhälle och är väl i linje med universitetets demokratiska uppdrag, säger rektor Johan Schnürer.

Text: Maria Elisson
Foto: Robban Andersson, NA