FAQ - Zoom

Zoom logo

Logga in på oru-se.zoom.us och aktivera ditt konto

  • Hur aktiverar jag mitt Zoom-konto?

Logga in på oru-se.zoom.us och aktivera ditt konto. Här kommer du få ett aktiveringsmail från Zoom och det går till din privata mejl. Vi har sett att det kan vara problem med vissa adresser typ hotmail.com, live.com och outlook.com. Enda vägen kring det problemet är att:

  1. Ändra sitt studentmail till t.ex. en Gmailadress tillfälligt i https://www.oru.se/studenttjanster/ och Ladok student, Mina uppgifter och Mina kontaktuppgifter
  2. Höra av sig till itsupport@oru.se och få ett nytt bekräftelsemejl
  3. Ändra sedan tillbaks till din ursprungliga adress.
  • Hur gör jag får ett delta i ett Zoom-möte?

Du kan gå in i möten utan att ha aktiverat ditt konto, det går bra att gå in som gäst i mötena.

  • Hur byter jag språk i Zoom?

Då behöver du ladda ner Zoomprogrammet, när du startat programmet kan du gå på zoomikonen nere vid klockan på PC och ändra språk.

  • Jag har problem med ljud/bild i Zoom.

Använd gärna headset med USB, webbkameran brukar generellt sett vara bra.

  • Jag har problem att installera/komma in i Zoom? 

Kontakta IT-support