Vanliga frågor och svar gällande inloggning med ORU-konto

Nedan beskriver vi några av de problem som tidigare har uppstått när studenter ska använda eller byta sitt ORU-konto och vad lösningen är.

"Jag kan logga in på Studenttjänster men jag kan inte logga in på Ladok Student!"

Webbläsaren Safari (Mac OS eller iPhone OS) kan spara inloggningsinformation i en s.k. "iCloud-Nyckelring". Felaktigt sparad information gör att ett felmeddelande kommer upp när man försöker nå Ladok Student. Felmeddelandet frågar efter ett "certifikat". För att lösa detta kan man ta bort sparad inloggningsinformation från nyckelringen:

Det går även bra att använda annan webbläsare, t.ex. Google Chrome eller Mozilla Firefox.

"Jag kan inte skapa mitt ORU-konto. Det står att jag inte är registrerad"

Du måste vara registrerad på en utbildning vid Örebro universitet för att kunna skapa ett ORU-konto. När du registrerar dig på en utbildning på Örebro universitet för första gången kommer du att skapa ditt ORU-konto samtidigt. Upplever du problem med att registrera dig kan det bero på nedanstående anledningar:

  • Antagen på utbildning:
    För att kunna registrera dig behöver du vara antagen och ha tackat ja till platsen på din utbildning. Ca en vecka efter sista svarsdag på Antagning.se får du det Andra antagningsbeskedet. Registrera dig här och välj aktuell termin.

  • Registreringsperioden har inte öppnat ännu:
    Registreringsperioden är bara öppen under en viss tid beroende på vilken utbildning du ska läsa. I regel öppnar registreringen ca en och en halv vecka innan utbildningen börjar. Gå in här och välj aktuell termin för att hitta information om när registreringsperioden är öppen för just din utbildning.

  • Du saknar svenskt personnummer:
    Du som inte har ett svenskt personnummer behöver registrera dig med en Aktiveringsnyckel. I ditt antagningsbesked har du fått ett tillfälligt svenskt personnummer (ditt födelsedatum följt av bokstaven T samt tre siffror. Ex: 980101-T123). Vänd dig till Studentcentrum för att få en Aktiveringsnyckel som fungerar som legitimation att du är du. Använd sedan Aktiveringsnyckeln och ditt tillfälliga svenska personnummer för att registrera dig inom angiven tid.

  • Du är antagen med villkor:
    Om du är antagen med villkor kan du inte registrera dig själv förrän behörighetskravet är uppfyllt. Ett villkor kan till exempel vara att du har en tentamen kvar att få godkänt på. Om ditt villkor fortfarande är kvar när registreringsperioden startar behöver du kontakta studievägledningen på din institution så hjälper de dig vidare. Du hittar kontaktinformation till studievägledningen här. Klicka på din institution och sedan på ”Kontakt” i vänsterkolumnen.

  • Du är reservplacerad:
    Om du är reservplacerad är du inte antagen till utbildningen även fast du har tackat ja till din reservplats. Om du blir kallad som reserv kommer du i regel inte kunna registrera dig själv utan behöver kontakta utbildningsadministrationen på din institution för att bli registrerad. Du hittar kontaktinformation till utbildningsadministrationen här. Klicka på din institution och sedan på ”Kontakt” i vänsterkolumnen.

Du kan alltid kontakta din institution eller Studentcentrum för att få hjälp.

"Det går inte att byta lösenord"

För att du ska få byta lösenord till ditt ORU-konto behöver du legitimera att du verkligen är du. Detta görs enkelt om du minns ditt gamla lösenord till ditt ORU-konto. Om du inte minns ditt gamla lösenord så kan du legitimera dig på tre andra sätt:

  • Legitimera dig via Antagning.se:
    Besök sidan Glömt användarnamn och/eller lösenord och klicka i att du vill legitimera dig via Antagning.se.

  • Legitimera dig med eduID:
    Om du har ett eduID kan du besöka sidan Glömt användarnamn och/eller lösenord och klicka i att du vill legitimera dig med ditt eduID. Observera att du själv ska ha valt att skapa ett eduID. Örebro universitet har inte skapat ett eduID åt dig.

  • Legitimera dig med Aktiveringsnyckel:
    Du kan beställa en aktiveringsnyckel från Studentcentrum. Besök vår informationsdisk i Långhuset eller skicka en förfrågan genom att använda formuläret här. Du behöver kunna visa upp din legitimation för att vi ska skapa en aktiveringsnyckel åt dig.

    När du fått en Aktiveringsnyckel från Studentcentrum ska du besöka sidan Glömt användarnamn och/eller lösenord och klicka i att du vill legitimera dig med din Aktiveringsnyckel.

Du kan alltid kontakta Studentcentrum för att få hjälp! 

”Det står att jag inte har något ORU-konto – men jag loggade ju in för bara någon månad sedan.”

Sedan lagen GDPR (The General Data Protection Regulation) trädde i kraft har Örebro universitet ändrat rutiner gällande hur länge studenters ORU-konton sparas. Om du inte har varit registrerad på en kurs på Örebro universitet på två år så har vi alltså tagit bort ditt ORU-konto. Du finns däremot kvar i vårt centrala system och vi kan därför fortfarande hjälpa dig med dina ärenden. Vi kan bland annat hjälpa dig göra tentamensanmälan, skapa studieintyg och ansöka om din examen.

Kontakta Studentcentrum för att få hjälp

"Jag kan inte logga in alls på skolans datorer"

När du ska använda en av Örebro universitets datorer, i en datorsal eller i Universitetsbiblioteket, så behöver du ange ditt ORU-konto för att datorn ska fungera. Om det inte fungerar behöver du kontakta IT-service i Långhuset. Du kan tyvärr inte lösa det problemet själv. Det går även bra att skicka en felanmälan till This is an email address och beskriva ditt problem. Skriv "Felanmälan EDUNET" i ämnesraden.

"Jag kommer inte åt Mina dokument på skolans datorer"

När du har loggat in på en av Örebro universitets datorer så kan du spara ner filer på din användare som ligger kvar även om du skulle byta till en annan av universitetets datorer. Om du inte kommer åt dina dokument på någon dator behöver du kontakta IT-service i Långhuset. Du kan tyvärr inte lösa det problemet själv. Det går även bra att skicka en felanmälan till This is an email address och beskriva ditt problem. Skriv "Felanmälan EDUNET" i ämnesraden.