Vanliga frågor och svar om ORU-konto

Nedan beskriver vi några av de problem som kan uppstå när du ska registrera dig, skapa ditt ORU-konto eller byta ditt lösenord.

”Jag är ny student och ska registrera mig men jag får ett felmeddelande när jag försöker!”

När du ska registrera dig på en utbildning vid Örebro universitet för första gången kommer du samtidigt skapa ditt ORU-konto. Upplever du problem med att registrera dig kan det bero på nedanstående anledningar:

  • Antagen på utbildning:
    För att kunna registrera dig behöver du vara antagen och ha tackat ja till platsen på din utbildning. Ca en vecka efter sista svarsdag på Antagning.se får du det Andra antagningsbeskedet och kan där kontrollera huruvida du är antagen. Om du är antagen kan du registrera dig här genom att välja aktuell termin.

  • Du är antagen med villkor:
    Om du är antagen med villkor kan du inte registrera dig själv förrän behörighetskravet är uppfyllt. Ett villkor kan till exempel vara att du har en tentamen kvar att få godkänt på. Om ditt villkor fortfarande är kvar när registreringsperioden startar behöver du kontakta studievägledningen på din institution så hjälper de dig vidare. Du hittar kontaktinformation till studievägledningen här.

  • Du är reservplacerad:
    Om du är reservplacerad är du ännu inte antagen till utbildningen. Om du blir kallad som reserv kommer du i regel inte kunna registrera dig själv utan behöver kontakta utbildningsadministrationen på din institution för att bli registrerad. Du hittar kontaktinformation till utbildningsadministrationen här. Klicka på din institution och sedan på ”Kontakt” i vänsterkolumnen.

  • Du saknar svenskt personnummer:
    Du som inte har ett svenskt personnummer behöver registrera dig med en Aktiveringsnyckel. I ditt antagningsbesked har du fått ett tillfälligt svenskt personnummer (ditt födelsedatum följt av bokstaven T samt tre siffror. Ex: 980101-T123). Vänd dig till Studentcentrum för att få en Aktiveringsnyckel som fungerar som legitimation att du är du. Använd sedan Aktiveringsnyckeln och ditt tillfälliga svenska personnummer för att registrera dig inom angiven tid.

Du kan alltid kontakta din institution eller Studentcentrum för att få hjälp.

"Jag kan logga in på Studenttjänster men jag kan inte logga in på Ladok Student!"

Webbläsaren Safari (Mac OS eller iPhone OS) kan spara inloggningsinformation i en s.k. "iCloud-Nyckelring". Felaktigt sparad information gör att ett felmeddelande kommer upp när man försöker nå Ladok Student. Felmeddelandet frågar efter ett "certifikat". För att lösa detta kan man ta bort sparad inloggningsinformation från nyckelringen:

Det går även bra att använda annan webbläsare, t.ex. Google Chrome eller Mozilla Firefox.

"Det går inte att byta lösenord"

För att du ska få byta lösenord till ditt ORU-konto behöver du legitimera att du verkligen är du. Detta görs enkelt om du minns ditt gamla lösenord till ditt ORU-konto. Om du inte minns ditt gamla lösenord så kan du legitimera dig på tre andra sätt:

  • Legitimera dig via Antagning.se:
    Besök sidan Glömt användarnamn och/eller lösenord och klicka i att du vill legitimera dig via Antagning.se.

  • Legitimera dig med eduID:
    Om du har ett eduID kan du besöka sidan Glömt användarnamn och/eller lösenord och klicka i att du vill legitimera dig med ditt eduID. Observera att du själv ska ha valt att skapa ett eduID. Örebro universitet har inte skapat ett eduID åt dig.

  • Legitimera dig med Aktiveringsnyckel:
    Du kan beställa en aktiveringsnyckel från Studentcentrum. Besök vår informationsdisk i Långhuset eller skicka en förfrågan genom att använda formuläret här. Du behöver kunna visa upp din legitimation för att vi ska skapa en aktiveringsnyckel åt dig.

    När du fått en Aktiveringsnyckel från Studentcentrum ska du besöka sidan Glömt användarnamn och/eller lösenord och klicka i att du vill legitimera dig med din Aktiveringsnyckel.

Du kan alltid kontakta Studentcentrum för att få hjälp! 

”Det står att jag inte har något ORU-konto – men jag loggade ju in för bara någon månad sedan.”

Sedan lagen GDPR (The General Data Protection Regulation) trädde i kraft har Örebro universitet ändrat rutiner gällande hur länge studenters ORU-konton sparas. Om du inte har varit registrerad på en kurs på Örebro universitet på två år så har vi alltså tagit bort ditt ORU-konto. Du finns däremot kvar i vårt centrala system och vi kan därför fortfarande hjälpa dig med dina ärenden. Vi kan bland annat hjälpa dig göra tentamensanmälan, skapa resultatintyg och ansöka om din examen.

Kontakta Studentcentrum för att få hjälp

"Jag kan inte logga in alls på skolans datorer"

När du ska använda en av Örebro universitets datorer, i en datorsal eller i Universitetsbiblioteket, så behöver du ange ditt ORU-konto för att datorn ska fungera. Om det inte fungerar behöver du kontakta IT-service i Långhuset. Du kan tyvärr inte lösa det problemet själv. Det går även bra att skicka en felanmälan till This is an email address och beskriva ditt problem. Skriv "Felanmälan EDUNET" i ämnesraden.

"Jag kommer inte åt Mina dokument på skolans datorer"

När du har loggat in på en av Örebro universitets datorer så kan du spara ner filer på din användare som ligger kvar även om du skulle byta till en annan av universitetets datorer. Om du inte kommer åt dina dokument på någon dator behöver du kontakta IT-service i Långhuset. Du kan tyvärr inte lösa det problemet själv. Det går även bra att skicka en felanmälan till This is an email address och beskriva ditt problem. Skriv "Felanmälan EDUNET" i ämnesraden.