This page in English

Vanliga frågor och svar om ORU-konto

Nedan beskriver vi några av de problem som kan uppstå när du ska registrera dig, skapa och använda ditt ORU-konto eller byta ditt lösenord.

När du ska registrera dig på en utbildning vid Örebro universitet för första gången kommer du samtidigt skapa ditt ORU-konto. Upplever du problem med att registrera dig kan det bero på nedanstående anledningar:

 

Du behöver vara antagen på utbildningen:

För att kunna registrera dig behöver du vara antagen och ha tackat ja till platsen på din utbildning. Ca en vecka efter sista svarsdag på Antagning.se får du det Andra antagningsbeskedet och kan där kontrollera huruvida du är antagen. Om du är antagen kan du registrera dig här genom att välja aktuell termin.

 

Registreringsperioden är stängd:

Registreringsperioden är bara öppen under en viss tid beroende på vilken utbildning du ska läsa. I regel öppnar registreringen ca en och en halv vecka innan utbildningen börjar och stänger sedan ca en vecka senare. Gå in här och välj aktuell termin för att hitta information om när exakt registreringsperioden är öppen för just din utbildning.

Har du missat att registrera dig inom angiven tid? Kontakta studievägledaren för ämnet!

 

Du är antagen med villkor:

Om du är antagen med villkor kan du inte registrera dig själv förrän behörighetskravet är uppfyllt. Ett villkor kan till exempel vara att du har en tentamen kvar att få godkänt på. Om ditt villkor fortfarande är kvar när registreringsperioden startar behöver du kontakta studievägledningen på din institution så hjälper de dig vidare. Du hittar kontaktinformation till studievägledningen här.

 

Du är reservplacerad:

Om du är reservplacerad är du ännu inte antagen till utbildningen. Om du blir kallad som reserv kommer du i regel inte kunna registrera dig själv utan behöver kontakta utbildningsadministrationen på din institution för att bli registrerad. Du hittar kontaktinformation till utbildningsadministrationen här. Klicka på din institution och sedan på ”Kontakt” i vänsterkolumnen.

 

Du saknar svenskt personnummer:

Du som inte har ett svenskt personnummer behöver registrera dig med en Aktiveringsnyckel. I ditt antagningsbesked har du fått ett tillfälligt svenskt personnummer (ditt födelsedatum följt av bokstaven T samt tre siffror. Ex: 980101-T123). Vänd dig till Infocenter för att få en Aktiveringsnyckel som fungerar som legitimation att du är du. Använd sedan Aktiveringsnyckeln och ditt tillfälliga svenska personnummer för att registrera dig inom angiven tid.

Du har redan ett ORU-konto och ska registrera dig via Studenttjänster istället

Om du redan har ett ORU-konto behöver du logga in på Studenttjänster för att registrera dig. Logga in på Studenttjänster här.

Om du inte minns ditt gamla lösenord eller användarnamn kan du först återställa ditt ORU-konto här.


Du kan alltid kontakta din institution eller Infocenter för att få hjälp.

Webbläsaren Safari (Mac OS eller iPhone OS) kan spara inloggningsinformation i en s.k. "iCloud-Nyckelring". Felaktigt sparad information gör att ett felmeddelande kommer upp när man försöker nå Ladok Student. Felmeddelandet frågar efter ett "certifikat". För att lösa detta kan man ta bort sparad inloggningsinformation från nyckelringen:

Det går även bra att använda en annan webbläsare, t.ex. Google Chrome eller Mozilla Firefox.

Om du inte minns ditt användarnamn eller lösenord kan du återställa kontot genom att legitimera dig på något av nedanstående sätt. Observera att du endast kan byta lösenordet - ditt användarnamn kommer förbli detsamma.

Återställ konto

Besök sidan Glömt användarnamn och/eller lösenord och välj ett sätt att legitimera dig på. Det finns olika alternativ för att legitimera dig digitalt:

Följ sedan instruktionerna för att välja ett nytt lösenord. När det nya lösenordet är godkänt blir ditt konto återställt. Du får då tillbaka det användarnamn som du haft tidigare. Notera lösenordet och användarnamnet på ett säkert sätt.

Om du behöver ytterligare hjälp

Du kan alltid kontakta Infocenter för att få hjälp! 

Örebro universitet kommer skicka information till dig när du t.ex. har fått ett nytt betyg. Dessa informationsutskick görs via e-post och för att de ska nå dig behöver du ha en aktiv e-postadress kopplad till ditt ORU-konto. Om du vill lägga till eller ändra e-postadress kan du göra det på Studenttjänster:

  • Klicka på knappen Ladok Student
  • I menyn, välj Mina uppgifter
  • Klicka på Ändra kontaktuppgifter

Observera att Örebro universitet inte erbjuder studenter en personlig studentmail. Vi rekommenderar att du istället använder en privat e-postadress till skillnad från en e-postadress du fått via ett tidigare lärosäte då dessa tenderar att gallras efter en viss tid.

När du ska använda en av Örebro universitets datorer, i en datorsal eller i Universitetsbiblioteket, så behöver du ange ditt ORU-konto för att kunna logga in på datorn. Om du inte har registrerat dig och skapat ditt ORU-konto ännu behöver du först göra det.

Om du har ett ORU-konto men ändå inte lyckas logga in på datorer behöver du kontakta IT-service i Långhuset. Du kan tyvärr inte lösa problemet själv. Det går även bra att skicka en felanmälan till This is an email address och beskriva ditt problem. Skriv "Felanmälan EDUNET" i ämnesraden och inkludera ditt personnummer eller ditt ORU-kontos användarnamn. 

När du har loggat in på en av Örebro universitets datorer så kan du spara ner filer på din användare som ligger kvar även om du skulle byta till en annan av universitetets datorer. Om du inte kommer åt dina dokument på någon dator behöver du kontakta IT-service i Långhuset. Du kan tyvärr inte lösa det problemet själv. Det går även bra att skicka en felanmälan till This is an email address och beskriva ditt problem. Skriv "Felanmälan EDUNET" i ämnesraden.

Sedan lagen GDPR (The General Data Protection Regulation) trädde i kraft har Örebro universitet ändrat rutiner gällande hur länge studenters ORU-konton sparas. Om du inte har varit registrerad på en kurs på Örebro universitet på två år så har vi alltså tagit bort ditt ORU-konto. Du finns däremot kvar i vårt centrala system och vi kan därför fortfarande hjälpa dig med dina ärenden. Vi kan bland annat hjälpa dig göra tentamensanmälan, skapa resultatintyg och ansöka om din examen.

Kontakta Infocenter för att få hjälp!