Felix bytte Örebro mot Jaén – nu studerar han till sjuksköterska i Spanien

Felix Axell framför huset där han läser spanska. En del av byggnaden är också studentlägenheter.

Sjuksköterskestudenten Felix Axell upplever nu sitt livs äventyr som utbytesstudent i södra Spanien. Där varvas sjukvårdskurser och lektioner i spanska med surf– och solresor.
– Jag kan verkligen rekommendera att åka på utbyte, säger 23-åringen.

Felix Axell är inne på sin femte termin på sjuksköterskeprogrammet vid Örebro universitet. Men just den här terminen är annorlunda eftersom han läser den som Erasmus-student på Universitetet i Jaén i spanska Andalusien.

Ett gäng vänner som tittar ut över en stad.

Utsikt från Jaéns slott men kompisarna Jenny, Kevin, Klara, och Anna. Tre av dem kommer från Umeå och Klara är italienska.

Han stortrivs i staden trots att förutsättningarna är tuffa. Felix är nämligen den enda sjuksköterskestudenten som inte har spanska som modersmål.

– Jag läste spanska på gymnasiet men kommer ärligt talat inte ihåg särskilt mycket. Som tur är har många sjukdomar liknande namn här eftersom vi använder mycket latin i Sverige.

Felix ska dock få skriva sina tentor på engelska – när det väl är dags. Själva examineringen skiljer sig nämligen från Sverige, och alla prov skrivs under en intensiv period efter julhelgerna.

– Det blir en sjukt svettig januari.

En sjuksköterskeklädd person med VR-glasögon.

Under ett seminarium fick Felix Axell testa omvårdnad av epileptiskt anfall i en VR-miljö.

Under utbytesterminen ska Felix också hinna med verksamhetsförlagd utbildning, VFU, på ett neurotraumasjukhus i Jaén. Han är vid det här laget medveten om att få personer i stan kan engelska och befarar att sjuksköterskan han ska följa endast pratar spanska.

– Som tur är ska jag gå med en kurskompis som pratar engelska, vi får satsa på peer-learning.

Tåg genom Europa

Resan till Jaén gjorde Felix med tåg. Dels för att han fick ett extra bidrag från Erasmus för grönt resande, dels för äventyret.

– Det är första gången jag reser själv och det tog flera dagar att komma fram. Ibland kunde jag sova på nattåg men när jag kom till södra Frankrike klockan 23 stängde de stationen och nästa tåg gick klockan 6. Alla hotell var fulla men en vänlig receptionist lät mig använda lobbyn så jag satt där hela natten och läste kurslitteratur om akuttrauma.

Glada studenter i ett kök.

Felix Axell står längst bak i köket i lägenheten som han delar med tre andra studenter. Här är han tillsammans med Daniella, Isaac, Susy, Aby och Eduardo.

Många aktiviteter för utbytesstudenter

Felix Axell promenerar överallt i Jaén och upplever att både stan och universitetet är ungefär lika stora som i Örebro. Det finns dock en påtaglig skillnad: de andalusiska bergen är mycket mer kuperade än Närkeslätten. Felix har dock inte hunnit turista så mycket i sin nya hemstad eftersom det ordnas en uppsjö med aktiviteter för utbytesstudenterna. Han har redan bockat av surfresa i närheten av Cádiz och besök i Nerja och Marbella.

Människor vid surfbrädor

När Felix var nyinflyttad i Spanien åkte han på surfresa till Playa del Palmar, mellan Cádiz och Gibraltar.

Trots att Felix Axell får hemlängtan emellanåt ångrar han inte utbytesstudierna en sekund, och rekommenderar alla att söka en plats.

– Det här är ett minne för livet. Men absolut, jag saknar strukturen i Sverige och min flickvän i Örebro. Vi har skaffat en jättefin lägenhet och ska flytta ihop när jag kommer tillbaka.

Människor på en fest.

Partybild från en båtfest i Portugal som arrangerades för utbytesstudenter i Jaén.

När Felix Axell började plugga till sjuksköterska vid Örebro universitet hösten 2021 var drömmen att jobba inom ambulansen, men nu har han delvis kommit på andra tankar och tänker sig en framtid på en barnavdelning eller akuten. I Jaén läser han bland annat kurser om epilepsi, tarm- och urologi, gynekologi och rörelseapparaten. Förutom sjukvårdskurserna pluggar han också en kurs i spanska.

Ansökan till utbytesstudier höstterminen 2024 är öppen mellan den 15 och 30 november.

Ställ dina frågor till Internationella kontoret den 21, 28 och 29 november klockan 11.30-13.30 utanför Infocenter i Långhuset på Örebro universitet.

Läs mer och ansök här.