This page in English

Fira Valborg vid Örebro slott

Bildcollage från valborgsfirandet vid Örebro slott.

Stämningsfullt firande – även i år firas våren in med sång, musik och brasa vid Örebro slott.

På valborgsmässoafton är det åter dags att fira in våren tillsammans vid Örebro slott. Det blir traditionsenlig majbrasa, vårtal, sång och musik när länsborna bjuds in till valborgsfirande.

Örebro studentsångare och Valborgskören står för musiken tillsammans med personal och studenter från Örebro universitet, musiker från Musikhögskolan och Frälsningsarméns musikkår – alla under konstnärlig ledning av Director Cantorum Fredrik Berglund.

– Att fira Valborg vid Örebro slott är en fantastisk tradition som betyder mycket både för oss som medverkar och för alla i publiken. Vi ser verkligen fram emot att få presentera årets program som bjuder vi på såväl traditionella vårsånger som mer moderna tongångar, säger Fredrik Berglund.

Lockar tusentals till slottet

Vårtalet hålls i år av Örebro universitets rektor Johan Schnürer. Konferencier är som tidigare år prorektor Anna-Karin Andershed tillsammans med Fredrik Berglund. Även Örebro studentkårs ordförande Anna Olsenius medverkar i programmet.

Evenemanget lockar varje år tusentals åskådare till Örebro slott.

– Vi ser fram emot att mötas tillsammans i denna hyllning till våren och friheten. Varmt välkomna, säger Fredrik Berglund.

Programmet startar tisdagen den 30 april klockan 21.00. Valborgsmässofirandet arrangeras av Örebro universitet tillsammans med Örebro kommun och Länsstyrelsen i Örebro län.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Örebro universitet