Om du har en iPad

Det går utmärkt att skriva digital salstentamen i iPad. Det är lite andra förberedelser inför och lite skillnad även under tentamen.

Före tentamen: ladda ner LockDown-browser

• Gå till App Store och ladda ner appen LockDown Browser.
  • Du ska inte öppna appen när hämtningen är klar, utan stäng bara App Store.

Före tentamen: eduroam

Se till att du har en fungerande uppkoppling mot universitets trådlösa nätverk (wifi): eduroam.

Under tentamen

• Logga in i WISEflow och öppna din tentamen. Instruktioner finns vid din sittplats.
  • När du har startat ditt flow (tentamen), kommer din iPad att visa följande bild. Klicka på Open/Öppna.

Öppna FLOWlock

• I nästa steg bekräftar du att iPad får låsas ned med hjälp av FLOWlock. Det betyder att du bara kan vara i tentamen och inte råka hamna på någon annan sida/app.
  • När du är färdig med din tentamen får du hjälp att lämna in av tentamensvakt.
  • Därefter trycker du på hemknappen för att öppna din iPad igen.
  • Öppna din webbläsare igen för att skicka kvitto på din inlämning till din e-postadress.

Under tentamen: internetuppkoppling

Om en student som skriver på en dator, tappar internetuppkoppling kan hen spara en lokal kopia på datorn som back-up. Det går inte på iPad. Så om du får en indikation på din skärm om att internetuppkoppling saknas, räck upp handen så kommer vi och hjälper dig på ett av följande sätt:

• Vi går ur din tentamen tillfälligt och ser om vi kan återfå internetuppkoppling. Om det fungerar, går vi in i tentamen igen och du fortsätter att skriva.
  • Om det inte fungerar, eller bara känns tryggare för dig, tar vi fram en lånedator som du kan fortsätta skriva din tentamen på. Allt finns sparat från där du var innan du tappade internetuppkopplingen.