Lärarutbildning vid Örebro universitet

Framtidens lärarutbildning

Leende barn som står på rad och håller om varandra.

Projektledare Ann Öhman Sandberg har ordet och berättar om hur projektet fortsätter utvecklas och hur vissa resultat och delprojekt gått in i en implementeringsfas. Tre delprojekt får lite extra fokus i detta nyhetsbrev: Samverkan för att främja skolnärvaro, Forskningsbaserat lärande och Digital läskompis.

Genomförande och implementering

Utvecklingsarbetet i projektet pågår för fullt och en del resultat har kommit så långt att de är på väg att implementeras i lärarutbildningen. Både genomförande och implementering sker i nära samarbete med lärarutbildningen vilket är en viktig förutsättning för hållbarheten av projektets resultat. Utvecklingsarbetet har till viss del bromsats upp av den pågående pandemin eftersom många med uppdrag och tjänster inom projektet har behövt prioritera omställningen till digital undervisning och hantering av VFU men projektet följer i stort den översiktliga tidplanen.

Projektledaren har vid flera tillfällen spridit erfarenheter och resultat från projektet i internationella sammanhang. Bland annat på konferensen för projektet TiLL (Teacher Inspiring Lifelong Learning) och i OECD:s arbete med framtida kompetenser. Läs mer om OECD:s arbete med 2030-projektet på denna länk. 

Lektorat inom viktiga samhällsutmaningar för lärarutbildningen

I början av december utlyste projektet tre tidsbegränsade lektorat som är profilerade mot samhällsutmaningar som är viktiga för lärarutbildningen och för att nå målen för Framtidens lärarutbildning. Sista dag att skicka in en ansökan var den 20 december. De tre lektoraten har följande inriktningar:

  • Hållbar utveckling
  • Interkulturella perspektiv
  • Digital kompetens och andra framtidskompetenser

Inom Framtidens lärarutbildning pågår totalt tolv spännande delprojekt. Här kan du läsa om utvecklingsarbete i tre av delprojekten:

Samverkan för att främja skolnärvaro

I samverkan mellan Socionomprogrammet, Lärarutbildningen och Region Örebro Län genomförs delprojektet Samverkan för att främja skolnärvaro. Delprojektets syfte är att utveckla ett disciplinöverskridande kurspaket som riktar sig både till studenter och yrkesverksamma. Arbetet bygger på aktuell kunskap om problematisk skolfrånvaro och skolavbrott och på tidigare erfarenheter av samverkan mellan lärarprogrammen och socionomprogrammet. Under hösten genomförs flera digitala workshops med studenter från lärarprogrammen, socionomprogrammet och yrkesverksamma praktiker från skolverksamheten. Läs mer om projektet i denna nyhet

Forskningsbaserat lärande

Ett annat delprojekt är delprojektet Forskningsbaserat lärande. Delprojektets syfte är att utveckla en modell för forskningsbaserat lärande (FBL) för lärarstudenter som de kan utgå från både i den campus- och den verksamhetsförlagda delen av utbildningen. Inom delprojektet har en progressionsmatris färdigställts och implementerats i grundlärarprogrammet. Under hösten träffar delprojektledarna alla programråd och även några kursarbetslag och påbörjar eller fortsätter implementeringen av FBL i alla lärarprogram. Delprojektet samverkar också med Regionalt utvecklingscentrum (RUC) kring frågor som rör forskningsbaserad skolutveckling för att stärka kopplingen mellan lärarutbildningen och skolornas och förskolornas förväntningar.

Digital läskompis

Ytterligare ett spännande delprojekt är Digital läskompis. Delprojektet syftar till att utveckla en digital läskompis som ska stötta elevers läsförståelse och underlätta lärares arbete med elevers olikheter när det gäller läsförståelse. Läskompisen innehåller ett online bibliotek som eleven kan välja böcker från samt ett läsarinterface där eleven läser för/eller blir läst för av den digitala läskompisen. När eleven läser ställer läskompisen frågor som gör att eleven får fördjupa sig i texten för att aktivt se samband och skapa sig en helhetsbild av texten. Utvecklingen kräver AI, maskininlärning och tekniska lösningar och delprojektet samarbetar med institutionen för naturvetenskap och teknik och även med Regionalt utvecklingscentrum (RUC). Delprojektet har etablerat kontakt med intressenter på ett språklabb: Talkamatic som är intresserade av att utveckla den tekniska produkten och planen är att utveckla en första testversion under våren. Utvecklingsarbetet sker i samarbete med Social Impact Lab (SOIL) som går att läsa mera om på denna länk.

Vill du veta mer?

Om du vill veta mer så finns information om samtliga delprojekt på projektets hemsida och resultat och rapporter från pågående och avslutade delprojekt och uppdrag presenteras löpande i projektets rapportsamling.

Ann Öhman

 

 

//Ann Öhman Sandberg,
Projektledare Framtidens lärarutbildning