Lärarutbildning vid Örebro universitet

RUC - Regionalt utvecklingscentrum

Ett handslag mellan två händer

Lärarlyftet, regionalt kollegialt lärande för rektorer och fortsatt arbete med de didaktiska nätverken. Om detta skriver Urban Haglind, verksamhetsutvecklare för RUC, i detta nyhetsbrev.

Lärarlyftet

Örebro universitet erbjuder inom ramen för Lärarlyftet kurser inom idrott och hälsa och naturvetenskap/teknik. Lärarlyftet är till för dig som har en behörighetsgivande lärarexamen, är anställd av en kommun eller fristående skola, samt har en arbetsgivare som har godkänt ditt deltagande. Ansökan till dessa kurser är fortfarande öppen och anmälan sker via antagning.se

Att leda forskningsbaserad skolutveckling

Lärarutbildningens ledning och Framtidens lärarutbildning har identifierat ett behov av att stärka skolhuvudmännens arbete med att bedriva skolutveckling på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, så att universitets lärarstudenter under sin verksamhetsförlagda utbildning och i andra kontakter med regionens samtliga skolhuvudmän, får möta och verka i en forskningsbaserad utbildning. Rektorer som ansvarar för förskolor och skolor i regionen behöver därför ha god kompetens att leda forskningsbaserad skolutveckling och mot bakgrund av det genomförs denna kompetensutvecklingssatsning.
Satsningen leds av Christian Lundahl, professor i pedagogik och Mari Rex, universitetsadjunkt i pedagogik, båda verksamma vid Örebro universitet. 32 anmälda biträdande rektorer och rektorer från förskola till vuxenutbildning kommer att träffas tre gånger per termin under tre terminer med start ht-2020. Deltagarna kommer även att medverka vid Regional skolledarkonferens våren 2021.

Universitetets didaktiska nätverk

RUC samordnar universitetets didaktiska nätverk med olika inriktningar och målgrupper. Forskare, doktorander, lärarutbildare, förskollärare, lärare och skolledare presenterar och diskuterar skolrelevant forskning och beprövad erfarenhet. Några av höstens nätverksträffar kommer att genomföras digitalt och några kommer att genomföras på campus med utgångspunkt i Folkhälsomyndighetens rekommendationer och universitetsledningens riktlinjer.

Urban Haglind

//Urban Haglind, Verksamhetsutvecklare RUC - Regionalt utvecklingscentrum