Lärarutbildning vid Örebro universitet

Framtidens lärarutbildning

Leende barn som står på rad och håller om varandra

Projektledare Ann Öhman har ordet och berättar om ett fortsatt växande projekt i genomförandefas, progression inom en mängd delprojekt där Lärarstudent 2.0 och Övningsskola 2.0 sticker ut lite extra. Du hittar även en inbjudan till en digital konferens om lärares framtida kompetenser som går av stapeln den 21 oktober.

Ett växande projekt

Projektet växer i omfattning och i september 2020 är det drygt 80 anställda som har uppdrag eller tjänster knutna till Framtidens lärarutbildning. Några av de nya tjänster som tillsatts under hösten är fem projektassistenter som också är alumner vid lärarutbildningen på Örebro universitet. Projektassistenterna bidrar med värdefullt studentperspektiv i flera delprojekt. Projektet befinner sig fortfarande i genomförandefas där projektledningen och många delprojekt arbetar i nära samarbete med lärarutbildningen och under lärarutbildningsdagarna i augusti presenterade flera av delprojekten sitt pågående arbete.

Lärarstudent 2.0

Inom ramen för delprojektet Lärarstudent 2.0 har höstens nya lärarstudenter guidats till en bra studiestart med hjälp av en översikt med relevant information. Översikten kallas för bokmärket eftersom den också erbjuds som ett fysiskt bokmärke i ett nyckelband. Bokmärket innehåller rubriker med länkar till innehåll som kan hjälpa och uppmuntra studenterna under hela första terminen. Ungefär 200 bokmärken delades ut under introduktionen och det nya Lärarrummet i Forumhuset har bemannats med olika stödfunktioner för att kunna möta upp och svara på studenters frågor.

Utveckling av lärarutbildningens digitala hemvist

Ett utvecklingsarbete pågår med att samordna informationen om lärarutbildningen på den interna och externa webben så att den är synkroniserad och anpassad efter respektive målgrupp. Tanken är också att det grafiska upplägget och navigeringen på de olika sidorna ska stämma överens så långt det är möjligt.

Fysisk hemvist

Syftet med delprojektet Fysisk hemvist är att skapa lokaler som utgör en hemvist för lärarutbildningen. Arbetet leds från Campusavdelningen. Inför höstterminen har lärarprogrammens behov av anpassning och utrustning inventerats och i den första etappen har en sal i Prismahuset (P2101) inretts och utrustats utifrån förskollärarprogrammets behov av en sal för undervisning om språkutvecklande aktiviteter. Lärarstudenternas studiesociala hemvist: Lärarrummet på har färdigställts och ligger på bottenvåningen i Forumhuset där utrymmet har renoverats med nya ytskikt och utrustats med nya möbler. Både Lärarrummet och väggytan utanför lärarutbildningens kansli i Forumhuset har utrustats med digitala skärmar där information till lärarstudenter publiceras löpande.

Övningsskola 2.0

Det delprojekt som tidigare hette VFU-samordning fick i våras delvis nytt och utvidgat innehåll och bytte samtidigt namn till Övningsskola 2.0. Delprojektets syfte är att utveckla en verksamhetsförlagd utbildning (VFU) av hög kvalitet som är väl integrerad med den campusförlagda delen av lärarutbildningen. Delprojektet omfattar utveckling av övningsskolemodellen, handledarutbildning och samverkan kring VFU och har en nära koppling till flera andra delprojekt som Adjungerade adjunkter, Forskningsbaserat lärande och Praktiknära forskning. Delprojektet har fått en ny delprojektledare under våren 2020 och en delprojektplan håller på att utformas.

Konferens om lärares framtida kompetenser

På förmiddagen den 21 oktober kl. 9:15 - 12:45 (CET) genomförs en konferens med fokus på (framtida)kompetenser som lärare behöver för att inspirera barn och unga till livslångt lärande. Arrangör är ett treårigt EU-finansierat forskningsprojekt: Teachers Inspiring Lifelong Learning (TiLL): http://www.till.org.uk/ .

Konferensen, som är gratis, riktar sig till personer som arbetar med frågor som rör livslångt lärande och lärares framtida kompetenser. Du hittar programmet för dagen och anmäler dig här: http://www.till.org.uk/conference-booking-form/. Sprid gärna till andra som du tror kan vara intresserade av att delta på konferensen.

Vill du veta mer?

Om du vill veta mer så finns information om samtliga delprojekt på projektets hemsida och resultat och rapporter från pågående och avslutade delprojekt och uppdrag presenteras löpande i projektets rapportsamling.

Ann Öhman//Ann Öhman Sandberg,
Projektledare Framtidens lärarutbildning