Barns (fler)språkande och litteracitet i förskolan
Om gruppen
Gruppuppgifter
Kontaktperson
Forskningsämne
Forskningsmiljöer
Forskargruppen samarbetar för att generera kunskap om barns lärprocesser vad gäller (fler)språkande och litteracitet i förskolans utbildning samt stärka kunskapen om barns skriftspråkliga aktiviteter i förskollärarutbildningen och barns tidiga skolår.
Gruppens forskning fokuserar på utbildningsnära professionsfrågor med särskild betoning på hur (fler)språk-, läs- och skrivlärande utvecklas i förskolans kontext. Vidare är forskningen förankrad i förskolans praktik och undersöker hur (fler)språkande och litteracitet kan integreras i lek och vardagsrutiner i förskolan. Genom ett professionsnära perspektiv belyses förskollärares erfarenheter och didaktiska strategier för att skapa språkutvecklande praktiker och miljöer.
Forskargruppens medlemmar är aktiva i European Early Childhood Education Research Association (EECERA), Nätverket för Förskoleforskare samt Nationella Literacy nätverket. Martina Norling är Convenor för Multilingual Childhoods SIG och ingår i nordiska forskargruppen (NELE).