This page in English

Forskningsprojekt

Kritiskt medborgarkunnande: tillit och demokrati i samhällskunskapsundervisning på yrkes och högskoleförberedande program

Om projektet

Projektuppgifter

Projektstatus

Pågående 2026 - 2029

Kontaktperson

Maria Jansson

Forskningsämne

Forskningsmiljöer

Demokratiuppdraget är en av skolans viktigaste uppgifter och samhällskunskapsämnet har ett särskilt ansvar. Forskning visar att lärare brottas med spänningar mellan att skapa tillit till demokratin och samtidigt utveckla elevernas kritiska förhållningssätt till den. Den senaste tiden har elevers kunskaper om demokratin minskat och segregation samt polarisering ökat. Vidare tyder forskning på att undervisning på yrkes- respektive studieförberedande program informeras av olika medborgarideal, vilket påverkar skolans kompensatoriska uppdrag i fråga om demokrati. Syftet med detta tvärvetenskapliga projekt är att undersöka hur en undervisningsintervention med fokus på frågor om social och politisk tillit i samhällskunskap kan bidra till att utveckla elevers kritiska medborgarkunnande och hur en sådan undervisning kan överbrygga skillnader mellan elevgrupper. Den undervisningsintervention som projektet bygger på utvecklas i samverkan med undervisande lärare med hjälp av teorier om kraftfull kunskap och subjektifiering. Projektet bygger på insikter från, och fördjupar, ett tidigare VR-finansierat projekt som visat goda resultat vad gäller att öka elevers kritiska medborgarkunnande. Föreliggande projekt undersöker bland annat potentialen i att överbrygga skillnader mellan elevgrupper i en frågedriven undervisningsdesign. Före och efter undervisningsinterventionen genomförs en enkät och fokusgruppsintervjuer. Materialet analyseras med såväl kvantitativa som kvalitativa metoder.