This page in English

Forskningsprojekt

Förskolans textpraktiker: metodutveckling och reflektion på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet - Ramprojekt för praktikutvecklande forskningsprojekt

Om projektet

Projektuppgifter

Projektstatus

Pågående 2026 - 2028

Kontaktperson

Martina Norling

Forskningsämne

Forskningsmiljöer

Projektet är ett praktiknära projekt (ULF-projekt) mellan Örebro universitet och Örebro kommun/huvudmän. Målet är att utveckla modeller för ett systematiskt och didaktiskt arbetssätt vad gäller specifika högläsnings- och textpraktiker där undervisning i förskola genomförs för att utveckla barns (fler) språkande genom meningsskapande i texter, dess budskap och innehåll. Undervisningen ska syfta till att utveckla ett målinriktat arbetssätt där förskolepersonal tillämpar dialogisk och interaktiv läsning, ett interkulturellt förhållningssätt samt använder olika litterära genrer som stimulerar till samtal. Vidare ska böckerna ses som en bro för att utveckla ett arbetssätt i att stödja barn som har varierade erfarenheter av högläsning. Det är ett praktiknära projekt, vilket innefattar kunskapsutveckling för (26) kunskapsledare/förskolepersonal och (10) rektorer från förskolan. Projektet är samtidigt en forskningsstudie där förskolepersonalens didaktiska strategier och målstyrda processer vad gäller högläsnings- och skrivpraktiker utgör forskningsobjekt.

Övergripande syfte och frågeställning för hela projektet:

Syftet med studien är att utveckla modeller för undervisning i förskolan som stödjer barns (fler)språkande och meningsskapande i texter, dess budskap och innehåll. Modellerna ska utgå från ett interkulturellt förhållningssätt där alla barns erfarenheter av olika (fler)språkiga praktikerkan inkluderas för att främja deras läs- och skrivlärande. Modellerna ska bidra med kunskap, konkreta exempel på metoder och didaktiska strategier som, baserade på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, är tillämpbara i förskolans utbildning.

Den övergripande frågan som ställs är: Hur kan förskolans litteracitetsundervisning planeras och didaktiskt genomföras på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet?

  • Hur kan högläsningspraktiker i förskolan utformas för att stödja alla barns (fler)språkande, meningsskapande vid högläsning och olika genre av texter?
  • Hur kan skrivpraktiker i förskolan utformas för att stödja alla barns (fler)språkande meningsskapande om narrativ, symboler och texter?

Finansiärer