Framtida människocentrerade autonoma regionala fraktflygplatser

Framtida människocentrerade autonoma regionala fraktflygplatser.

Regionala fraktflygplatser måste i framtiden bli autonoma för att hålla nere sina kostnader och vara effektiva. Fortfarande kommer dock mänskliga operatörer och flygplatspersonal att behövas för att övervaka och anpassa verksamheten. Detta projekts mål är att integrera människor i ett autonomt verksamhetssystem.

Samverkansprojektet Framtida människocentrerade autonoma regionala fraktflygplatser startade den 1 december 2022 och pågår till 30 november 2025. Projektets budget är 12,5 miljoner kronor och finansieras av Vinnova.

Projektet drivs av Örebro Airport, Business Region Örebro, Örebro universitet, Kumbro, Region Örebro län, Linköpings universitet och Svenska regionala flygplatser.

Projektet ska göra det möjligt för mänskliga operatörer att interagera på ett människocentrerat sätt med hjälp av förståeliga instruktioner. För att lyckas med det ska projektet utveckla metoder för att kombinera användarbehov med valideringstekniker inom områdena människa-maskin-interaktion, multiagentsystem och automatiserad koordinering och planering.

Resultatet av projektet kommer att vara en uppsättning experimentellt validerade riktlinjer, som kan användas i utformningen av den framtida autonoma flygplatsen.

Ett samarbete mellan:

Verksamhetsansvarig