Här invigs Learning Lab Örebro – en testmiljö för framtidens lärmiljöer

1/6

Nu har Örebro universitet fått ett eget Learning Lab – en testmiljö där lärare och studenter tillsammans kan designa sin lärmiljö och pröva nya pedagogiska arbetssätt med hjälp av rummets teknik, inredning och utformning.
– Det här är verkligen framtiden, säger Kristin Törnqvist, vice ordförande i Örebro studentkår.

Learning Lab Örebro är en testbädd för framtidens lärmiljöer som skapats i samarbete mellan Akademiska Hus och Örebro universitet.

I Learning Lab Örebro utforskar lärare och studenter tillsammans nya pedagogiska arbetssätt, som utvärderas och bidrar till forskning om och utveckling av framtidens lärmiljöer.

Projektet pågår mellan 2022 och 2025.

Inbyggd mikrofon i taket som möjliggör hybrida lösningar, utfällbara väggar som skapar rum i rummet – och som också går att skriva på – och möbler på hjul som kan fällas ihop och flyttas runt beroende på vilken sorts aktivitet salen ska användas till. Det är några exempel från den nya testmiljön Learning Lab Örebro som invigdes i Långhuset på Örebro universitet i veckan.

– Det är så många som har varit involverade i att skapa Learning Lab och vi är verkligen glada över att äntligen få komma i gång och börja använda miljön tillsammans med våra lärare och studenter, säger Anna-Eva Olsson, teamledare för Learning Lab Örebro.

VR-teknik som pedagogiskt verktyg

Kristin Törnqvist, Örebro studentkårs vice ordförande med ansvar för utbildningspolitiska frågor, passade på att testa VR-glasögonen i Learning Labs VR-center. Här är tanken att lärare och studenter tillsammans ska kunna utforska hur VR som teknik ska kunna användas i undervisningen.

– Det är första gången jag provar VR, så det känns både spännande och lite läskigt. Jag tror att VR kan vara ett bra redskap för studenter som till exempel vill öva på att stå och prata inför en hel klass, säger hon.

Vad betyder det för Örebro universitets studenter att få ta del av nya lärmiljöer som till exempel Learning Lab?

– Det ger jättemycket. Nu har vi både Learning Lab och de flexibla lärmiljöerna i Forumhuset som skapar nya förutsättningar och ger verktyg för framtidens pedagogik – och det gör också att man utmanar det traditionella sättet att undervisa på. Det här är verkligen framtiden, säger Kristin Törnqvist.

”The sky is the limit”

Helen Stockhult, lektor i företagsekonomi vid Örebro universitet, är en av de lärare som ser fram emot att få pröva den nya miljön tillsammans med sina studenter.

– Nu finns det inga pedagogiska hinder längre, utan ”the sky is the limit”. De här salarna med sina interaktiva lösningar är jättebra, rummet stöttar verkligen det sätt jag vill undervisa på. Men det är inte bara att komma hit och köra på som vanligt med det gamla sättet att tänka – det gäller att ha en tanke med hur man använder Learning Lab, säger hon.

Studenternas behov i centrum

För fastighetsägaren Akademiska Hus, som driver liknande utvecklingsprojekt vid andra lärosäten i landet, har arbetet med att bygga upp Learning Lab Örebro varit ett mycket givande samarbete, berättar Charlotta Andersson, arkitekt för lärandemiljöer på Akademiska Hus.

– Studenternas behov har stått i centrum och allt arbete har verkligen utgått från Örebro universitet pedagogiska grundsyn och hur vi kan förverkliga den. Nu hoppas vi att lärare och studenter tar chansen att våga prova Learning Lab – och också tar hjälp av det pedagogiska och tekniska stöd man kan få här, säger hon.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Anna Asplund