This page in English

Forskningsprojekt

Undervisning om global jämlikhet och rättvisa - ett kritiskt perspektiv

Om projektet

Projektuppgifter

Projektstatus

Avslutat

Kontaktperson

Johan Öhman

Forskningsämne

Forskningsmiljöer

Detta VR-finansierade projekt har genomförts 2018–2021. Projektet har kombinerat empiriska studier av klassrumspraktik och teoretiska studier med utgångspunkt ididaktisk teori, pragmatism och dekoloniala teorier. Forskningen har genererat ett antal modeller, typologier och verktyg som kan användas i lärarutbildningen och för att fördjupa befintlig undervisningspraktik i skolan: Öhman och Sund (2021) har skapat en modell för att utveckla ett hållbart engagemang hos elever på högstadiet och gymnasiet. Modellen är baserad på didaktisk och pragmatisk teori och är underbyggd av flera empiriska studier av miljö- och hållbarhetsutbildning (ESE). Författarna menar att ett hållbart engagemang skapas genom en undervisning som balanserar intellektuell kunskap, handlingskompetens och känslor. Sund och Pashby (2020) visar hur policy och praxis kan överbrygga miljö- och hållbarhetsutbildning (ESE) och utbildning i kritisk globalt medborgarskap (GC E). De erbjuder fem nyckelriktlinjer för att utveckla en pedagogisk praktik som motverkar den koloniala maktordningen. Tryggvason, Sund och Öhman (kommande) har skapat en typologi över hur elever förhåller sig till och engagerar sig i globala frågor om jämlikhet och rättvisa i sin klassrumspraktik. Typologin belyser två inlärningsvanor (vanan att gå i skolan och vanan att undersöka) genom vilka elever närmar sig frågor om jämlikhet och rättvisa. Pashby et al. (2020) och Pashby och Costa (2021) har utvecklat en typologi för att kartlägga olika sätt som forskare identifierar olika tillvägagångssätt för utbildning i globalt medborgarskap. Det hjälper lärare att utveckla tillvägagångssätt som griper an rötterna till de globala problemen. Tryggvason och Mårdh (2019) har utvecklat ett didaktiskt verktyg för att konstruktivt hantera politiska känslor i hållbarhetsundervisningen. Verktyget ger vägledning till lärare både i situationer då elever verkar oengagerade och likgiltiga och i situationer då elever redan är känslomässigt engagerade. Sund och Pashby (2019) och Pashby och Sund (2019, 2020) har utvecklat ett kritiskt didaktiskt verktyg grundat i en komplex förståelse av globala frågor om jämlikhet och rättvisa som stödjer lärare i val kring innehåll och metoder. Verktyget hjälper lärare att i sin undervisning undvika hegemoni, etnocentrism, ahistoricism, avpolitisering, salvationism, förenklade lösningar och paternalism.

Finansiärer

  • Vetenskapsrådet (VR)

Samarbetspartners

  • Karen Pashby, Manchester Metropolitan University