Högskolepedagogiskt centrum

Lär dig mer om kamratbedömning

Kamratbedömningar passar bra när studenterna behöver få insikt i olika sätt att tänka eller en kritisk blick på ett pågående arbete. Du bör förstås finnas med i bakgrunden för att stötta studenterna – se till så att kvaliteten i återkopplingen blir bra och att de har ett respektfullt bemötande mot varandra.

Många uppgifter som dina studenter får går att lösa på flera olika sätt och därför kan man se på innehållet ur flera olika perspektiv. När studenterna ska analysera, värdera och kritiskt granska det som andra beskrivit, eller skapat nya idéer kring, får de värdefulla insikter i hur man kan tänka och göra. Det gäller både den som får återkoppling och den som ger återkoppling.

Om återkopplingen mellan studenterna ska bli bra behöver den som ska göra återkopplingen förstå vilka kriterier hen ska utgå ifrån när hen ska göra sin bedömning. Du kan visa bra exempel på tidigare studenters återkopplingar. Du kan också ge studenterna tips på hur de kan göra när de granskar någon annans arbete. De kan, till exempel, svara på några genomtänkta frågor:

• Är samtliga mål uppfyllda?
  • Vad var bra? På vilket sätt?
  • Vad behöver utvecklas? Varför?
  • Tänker du annorlunda om något?
  • Har du några tips på läsning?

Om studenterna blir bra på att göra kamratbedömningar blir de ofta samtidigt bättre på att göra självbedömningar. Det är verkligen en bonus.

Eftersom du är ansvarig för studenternas arbetsmiljö behöver du besluta om vilken form som är lämpligast för kamratbedömningen. Det finns olika tillvägagångssätt som kan passa olika bra beroende på uppgift och gruppens sammansättning, den kan vara

Ett exempel på ett tillvägagångssätt som kombinerar skriftlig och muntlig återkoppling och som kräver ansvarstagande för det egna lärandet är att de studenter som ska delta vid ett textseminarium läser alla arbeten som ska diskuteras. De får i uppgift att läsa ett par texter noggrannare än övriga och lämnar återkoppling till textens ägare ett par dagar innan seminariet. Textens ägare beslutar, utifrån den skriftliga återkopplingen, vad hen vill diskutera med gruppen under seminariet och leder den del av seminariet som handlar om den egna texten. Om studenterna arbetar med större arbeten som bearbetas vid flera tillfällen under en längre tid kan du använda responsmodellen här nedanför:

Responsmall

Figur 1. Responsmall (efter Wennergren, 2007) Källa: Wennergren, A.-C. (2007). Textseminarier baserade på skriftlig respons. I: Matre, S. & Hoel, T. Løkensgard (red). Skriv i nutid og framtid II. Trondheim: Tapir Akademisk Förlag, s. 125 - 137.

Textens ägare förklarar för den som ska granska texten på vilken nivå texten befinner sig genom att ange att den är grön, röd eller svart och läsarna återkopplar på det som ingår i den angivna nivån.

Här kan du ladda ner responsmallen som pdf

Läs mer om kamratbedömningar