Högskolepedagogiskt centrum

Essä-uppgifter

En essäuppgift är en öppen uppgift och innehåller elementen instruktion, information och responsförutsättningar. Du kan använda essäuppgifter när du vill pröva procedurella kunskaper eftersom du kan följa studentens tankeprocess i lösningen av uppgiften.

Möjligheter

Essäuppgifter ger dig stora möjligheter att pröva procedurella kunskaper som till exempel tillämpningsförmåga, värderingsförmåga och analytisk förmåga. Du kan också anpassa uppgifterna så att studenterna får använda sina förvärvade kunskaper på ett sätt som är relevant för utbildningen och kommande yrkesliv. 

Utmaningar

Öppna uppgifter där studenterna själv ska skapa svaret kan medföra att de upplever att det finns en stor mängd relevant information att använda eller att det krävs oerhört många ord för att uttrycka det som de skulle vilja skriva ned.  

Det finns en risk att studenternas svar endast visar delar av det uppgiften avser att pröva om de lämnas för stort tolkningsutrymme. Studenterna riskerar då att enbart fokusera på någon del av problemet som de känner sig säkrare på.  

Det här påverkar uppgiftens relevans (validitet) och tillförlitlighet (reliabilitet) negativt och är en risk om instruktionen i uppgiften är vagt formulerad. En effektiv essäuppgift är konstruerad så att den ger studenterna en indikation på hur de kan tänka och vilket innehåll som uppgiften innefattar.