Inkluderande läraktiviteter
Studenter lär på olika sätt och utifrån olika erfarenheter, och för att alla ska kunna delta på lika villkor bör du som lärare sträva efter att skapa variation och flexibilitet i läraktiviteter och lärmiljöer. På så vis gör du din undervisning mer inkluderande.
Att utbilda inkluderande handlar också om att ge utrymme åt olika perspektiv och låta olika röster höras och blandas med varandra. Det förutsätter en atmosfär som är tillåtande. I undervisningen ska alla känna sig inkluderade, och med ett perspektivrikt innehåll som lyfter fram skilda förhållanden och erfarenheter får studenterna goda möjligheter att vidga sina vyer och nå insikter som gör dem till klokare och mer vidsynta människor.
Att inkludera på bästa sätt
Om du vill utforma läraktiviteter där alla har möjlighet att lära är det viktigt att du först frågar dig:
- Vad är det som studenterna ska lära sig? Vilka är målen för kursen eller utbildningen? Vilka kunskaper, färdigheter och förmågor är det som ska studenterna ska skaffa sig?
Därefter är det läge att fundera över:
- Hur skapar du förutsättningar för alla att lära sig? Vilka barriärer finns det som kan göra det svårare för en del studenter att uppnå målen? Vilka barriärer finns det i läraktiviteterna? Vilka barriärer finns det i lärmiljön?
Det är med andra ord viktigt att skilja på vad och hur. Det finns ibland en oro för att en strävan att göra undervisningen inkluderande kommer att leda till att målen i kursen eller utbildningen urvattnas och att kvaliteten sjunker. Den risken finns förstås om du som lärare inte håller dig till de mål som gäller utan börjar anpassa dem. Men det är inte syftet med att göra undervisningen inkluderande. Det är inte nödvändigtvis runt vad som ska läras – innehållet – som du behöver tänka om. Det är framför allt runt hur det ska läras – sättet – som det kan finnas skäl att tänka till.
Särlösningar och generella lösningar
Att planera läraktiviteter som är inkluderande kan säkert upplevas som en utmaning i vissa situationer. Hur ska exempelvis en lärare hantera att en student har dyslexi och svårt att hinna med all läsning som måste göras under en kurs, att en annan har ADHD och svårt att få struktur på sina studier, att en tredje har social fobi och svårt att komma till sin rätt i gruppdiskussioner och att en fjärde student stammar och har svårt att tala inför grupp?
Ett sätt är att försöka hitta särlösningar som gör det möjligt för de fyra studenterna att delta på lika villkor. Ibland kan det behövas. Men ofta kan faktiskt generella lösningar för hela studentgruppen vara tillräckliga för att en läraktivitet ska bli inkluderande, flexibel, tillgänglig och ge den som har en funktionsnedsättning lika goda möjligheter att lära.
Som lärare bör du ha som mål att vara tydlig, ge struktur, skapa trygghet, eftersträva variation och erbjuda valmöjligheter för att så många som möjligt av studenterna ska få de allra bästa förutsättningarna att lära:
Var tydlig
Tänk exempelvis på att
- formulera tydliga mål för lärande när du planerar dina läraktiviteter,
- skriva tydliga instruktioner med ett precist språk utan onödig information och
- använda formatmallar i dokument, göra punktlistor och lägga till alternativtext till bilder, figurer och annat visuellt material.
Ge struktur
Tänk exempelvis på att
- skapa en överblick över undervisningen och berätta vad som ska hända, när det ska hända och hur det ska hända,
- ge information i tid när du behöver göra ändringar i innehåll och schema och
- ta fram väl avgränsade uppgifter där omfattningen, arbetsfördelningen och tidsramarna tydligt framgår.
Skapa trygghet
Tänk exempelvis på att
- klargöra vilka förväntningar du har på studenterna och vilket stöd de kan förvänta sig av dig som lärare,
- uppmuntra ett tillåtande samtalsklimat som kännetecknas av kreativitet, öppenhet och respekt och
- förbereda gruppuppgifter och grupparbeten noga och ge tydliga riktlinjer för hur gruppen ska fungera och vad den ska prestera.
Eftersträva variation
Tänk exempelvis på att
- arrangera olika typer av läraktiviteter och välja lärmiljöer för de olika aktiviteterna med omsorg,
- använda olika typer av lärresurser – text, bild, ljud och video – för att presentera ett innehåll och
- planera in regelbundna raster och aktiviteter som ger studenterna möjlighet att röra på sig.
Erbjud valmöjligheter
Tänk exempelvis på att
- ge studenterna möjlighet att påverka hur undervisningen ska utformas och vilket innehåll som ska behandlas,
- överväga om studenterna själva kan få välja hur de ska visa att de har uppnått målen och
- ge förlängd tid för förberedelser eller arbete med uppgifter för de studenter som behöver det.
Ett lästips
Läs mer om hur du kan göra din undervisning inkluderande i Liz Thomas, ”Inclusive Teaching: Becoming an Effective Facilitator of Learning”, i Lynne Hunt & Denise Chalmers (red.), University Teaching in Focus: A Learning-centred Approach, andra upplagan (London: Routledge, 2021).