I enlighet med Örebro universitets kvalitetssystem och med avstamp i universitetets vision och strategiska mål ska all utbildning genomgå intern utbildningsutvärdering vart sjätte år. Syftet är att bidra till utbildning med hög kvalitet genom en kontinuerlig kvalitetsutvecklingsprocess.
Syftet med programutveckling och programuppföljning är enligt Kvalitetssystemet (ORU 2022/05810) att, via studenters, lärares och arbetslivsrepresentanters medverkan, utveckla och säkra kvaliteten av varje utbildningsprogram på Örebro universitet.
Riksdagen fattade i mars 2016 beslut om att ge Universitetskanslersämbetet (UKÄ) i uppdrag att ta fram ett nytt nationellt kvalitetssystem för högre utbildning.
Dokumentet innehåller arbetsordning för dessa granskningar.
Syftet med Örebro universitets kvalitetssystem för utbildning och forskning är att bidra till studenters och doktoranders lärande och skapa förutsättningar för bildning, utveckling och forskning inom ett brett spektrum av samhällets områden. Dokumentet innehåller information om detta.
Detta vägledande dokument syftar till att skapa en universitetsgemensam syn på studentinflytande, med tanke att fungera som en central strategi för att höja kvaliteten på verksamheten.
Med antagningsordning avses de föreskrifter som högskolan tillämpar i fråga om ansökan, behörighet, urval och antagning och om hur beslut fattas och kan överklagas. Antagningsordningen beslutas av styrelsen.
Att en utbildning avvecklats innebär att den inte längre får bedrivas; det är alltså inte samma sak som att ställa in ett kurstillfälle inför en specifik termin. Om universitetet vill bedriva en utbildning som tidigare avvecklats måste utbildningen inrättas på nytt. Dokumentet innehåller instruktioner för avveckling av kurs, program, huvudområde.
Denna handlingsplan baseras på Örebro universitets (ORU) vision, verksamhetsidé, värdegrund och förhållningssätt, utvecklingsområden, samt strategier. Utifrån denna handlingsplan, med fokus på strategiska mål och centrala aktiviteter, förväntas varje avdelning, institution och fakultet i sin verksamhetsplan inkludera aktiviteter som stärker universitetets internationaliseringsarbete.
Denna handläggningsordning ska användas som en instruktion vid ansökningar om inrättande eller revidering av utbildningsprogram vilket även innefattar fastställande av utbildningsplan.
Vid Örebro universitet ges utbildning även inom andra områden än de som inrättats som huvudområden. Dokumentet anger vilka kriterier som gäller för dessa områden.
En utbildningsplan innehåller föreskrifter för utbildningsprogrammet. Det innebär att reglerna i utbildningsplanen är bindande, för såväl studenterna som för universitetets personal.
Dokumentet innehåller föreskrifter gällande behörighet och urval vid antagning av studenter till kompletterande lärar- och förskollärarutbildning; Utländska lärares vidareutbildning (ULV) vid Örebro universitet.
Antagningsordningen innehåller de föreskrifter som universitetet tillämpar i fråga om ansökan, behörighet, urval och antagning och om hur beslut fattas och kan överklagas. Antagningsordningen innehåller därför, förutom styrelsens föreskrifter, information om aktuella regler i högskoleförordningen och i universitetets föreskrifter i övrigt.
Dokumentet anger vilka kriterier som har fastställts som stöd för fakultetsnämnden och prorektor i deras bedömning av om utbildning på forskarnivå ska få anordnas inom ett visst ämne.
Syftet med riktlinjerna är att uppnå en rättssäker och rättvis behandling av doktoranderna i frågor om utbildningstid m.m. och en snabb genomströmning i utbildningen. Riktlinjerna utgör en del av de regler som styr den individuella studieplanen som ska finnas för varje doktorand.