Forskare optimerar ventilation med hjälp av AI – kan sänka elförbrukningen kraftigt

Ett av målen för projektet AIr är att knyta ihop ventilationssystem i ett ”nätverk” av byggnader för att göra det möjligt för dem att samarbeta och nå en högre effektivitet. Om projektet lyckas skulle den tekniken kunna användas i många sammanhang i framtidens smarta städer, berättar AI-forskare Hadi Banaee.

Ventilation är en stor energislukare i fastigheter. Nu ska AI-forskare vid Örebro universitet tillsammans med Örebrobostäder undersöka om det går att använda AI för att optimera systemen. Målet med projektet AIr är att förbättra energieffektiviteten, minska miljöpåverkan och öka komforten för de boende.
– Vi ser detta som en av de viktigaste satsningar inom teknik som Örebrobostäder kommer att göra, säger Jonas Tannerstad, chef för El och automation vid Örebrobostäder.

AIr är ett samarbete mellan Örebro universitet, Örebrobostäder, Akademiska Hus och Ecoguard. Projektet stöttas av det regionala utvecklingsprojektet AI.ALL och medfinansierats av Region Örebro län och Europiska unionen.

EU-logga

Pilotprojektet AIr drivs inom det regionala utvecklingsprojektet AI.ALL och sker i samverkan mellan Örebro universitet, Örebrobostäder, Akademiska hus och Ecoguard. Projektet har precis startat och förväntas vara klart i oktober 2024.

– Ventilation är outforskat och nya insikter skulle göra stor skillnad både vad gäller klimatnytta och affärsnytta. Projektet syftar till att vara en del av arbetet med att forma den smarta säkra staden, säger Jonas Tannerstad på Öbo.

AIr-projektet ska utveckla AI-modeller för att analysera data från sensorer i ventilationssystem, som till exempel temperatur, tryck och energiförbrukning. AI-modellerna ska sedan användas för att identifiera mönster i energiförbrukningen, upptäcka avvikelser och förutsäga framtida energibehov. På så vis hoppas forskarna göra det möjligt för ventilationssystemet att göra justeringar i realtid för att matcha behoven i byggnaden.

– Vårt primära fokus i AIr-projektet är att bidra till innovation inom byggnadsventilation genom att tillämpa artificiell intelligens och maskininlärning. Vi strävar efter att optimera energieffektiviteten, kraftflexibiliteten och förbättra boendekomforten. Projektet kommer att titta på både individuella ventilationssystem och sammankopplade nätverk av ventilationssystem, säger Hadi Banaee, forskare i datavetenskap.

Ska knyta ihop hela stadsdelar till nätverk som delar information

Just ”collaborative AI”, alltså samarbetande AI, är en viktig del av projektet. Om man ser en stadsdel, eller till och med en hel stad, som ett nätverk av byggnader, är målet att göra det möjligt för ventilationssystemen i ”nätverket” att dela information och insikter med varandra och även samarbeta för att nå en högre effektivitet.

Om detta lyckas kan tekniken komma till användning i fler områden än bara ventilation, menar Hadi Banaee.

– De samarbetande AI-tekniker och skräddarsydda AI-modeller som utvecklats i AIr-projektet skulle kunna tillämpas i bredare sammanhang, som till exempel för att optimera energihushållningen i olika infrastrukturer. På så vis bidrar projektet till visionen om smarta och hållbara städer, säger Hadi Banaee.

Jonas Tannerstad, chef för El och automation på Örebrobostäder. Foto: Alexander von Sydow

Öbo: ”En av våra viktigaste satsningar”

Jonas Tannerstad ser också att resultaten från projektet kan bidra till stora vinster i framtiden, både lokalt och på nationell nivå.

– Om vi når en energibesparing på mellan två till tre gigawattimmar när den teknik som nu ska tas fram används fullt ut, så innebär det stor affärsnytta och klimatnytta för oss. Skulle dessa effekter omsättas till nationell nivå och till det bestånd som finns inom allmännyttan i Sverige, skulle det motsvara sänkningar av elenergi på mellan 70-104 gigawattimmar, säger Jonas Tannerstad och fortsätter:

– Vi ser detta som en av de viktigaste satsningar på teknik som Öbo kommer att göra framåt. AI-satsningar på ventilation, värmesystem och elsystem kommer utgöra de centrala delarna i Öbos energieffektiviseringssatsning framåt.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Jesper Eriksson och Alexander von Sydow