Vinnova miljonsatsar på AI-projekt som ska underlätta nya datalabb i Sverige

Andreas Persson, AI-forskare vid Örebro universitet.

Andreas Persson, AI-forskare vid Örebro universitet, hoppas att den öppna plattformen för databearbetning ska kunna möjliggöra framtida samverkans- och forskningsprojekt.

Digitaliseringen går i rekordfart och nya datakällor i samhället uppstår i stort sett dagligen. För att kunna bearbeta all ny data behövs datalabb. Målet för projektet Balsam, som sker i samverkan mellan SCB, Örebro universitet och AI Sweden, är att bygga en öppen plattform som kan ligga till grund för nya datalabb. Vinnova finansierar nu en förlängning av projektet med drygt två miljoner kronor.

Projektet Balsam, Basplattform för bearbetning och analys i samverkan, drivs av SCB, Örebro universitet och AI Sweden och startade i oktober 2021. Tanken var att projektet skulle avslutas i oktober 2023, men nu beviljar Vinnova nästan 2,3 miljoner kronor för en förlängning till och med augusti 2024.

Målet är att under våren implementera plattformen i AI Swedens Edge-lab och i Örebro universitets labbmiljö. En lyckad implementering skulle skapa möjligheter att använda plattformen skarpt i olika forskningsprojekt.

– Vi har precis installerat en första version av Balsam i Örebro universitets labbmiljö, så nu börjar egentligen den stora utmaningen för vår del, vilket blir att testa och utvärdera plattformen utifrån våra behov och vår forskningsverksamhet, säger Andreas Persson, AI-forskare vid Örebro universitet, och lägger till:

– Vi kommer framför allt att testa och utvärdera plattformen utifrån ett fåtal beräkningstunga pilotprojekt med betoning på användning av grafikprocessorer för att träna maskininlärningsmodeller.

Tidigare pilotprojekt med SCB får fortsättning i Balsam

Ett av dessa pilotprojekt kommer att vara en fortsättning av det tidigare pilotprojektet UrbanAIZE, som drevs inom samverkansplattformen AI Impact Lab.

– I förlängningen av detta pilotprojekt kommer vi att använda Balsam för att träna och utvärdera olika semantiska segmenteringsmodeller med målet att vi ska kunna använda dem för att detektera tätortsgränser i gamla inskannade kartbilder, säger Andreas Persson.

Under första delen av projektet har Balsam väckt internationellt intresse och nu ska projektägarna även undersöka möjligheterna att samarbeta med det europeiska projektet Onyxia.

Vill möjliggöra nya samverkans- och forskningsprojekt

En basplattform är en gemensam lösning för att bearbeta och analysera data från olika källor i dataekosystemet. Plattformen bygger på öppen källkod och standardiserade metoder för att säkerställa datakvalitet, sekretess och etik. Den ska också underlätta för samverkan mellan olika aktörer som vill använda data för olika syften.

– Genom projektets förlängning hoppas vi kunna närma oss en produktionsredo plattform som även fungerar som möjliggörare för framtida samverkans- och forskningsprojekt, både tillsammans med SCB såväl som andra organisationer, säger Andreas Persson.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Jesper Eriksson