Examensceremoni för ingenjörer och naturvetare: "Framtiden ser ljus ut"

1/6

Erik Karlsson och Vanessa Cajes är två av drygt 80 studenter som hyllades under en examensceremoni som Institutionen för naturvetenskap och teknik arrangerade i helgen. De var båda utvalda som talare under ceremonin.
– Jag känner mig hedrad, säger Vanessa Cajes.

Vanessa Cajes har tagit examen från Analysvetenskapligt program i kemi med inriktning mot forensik och drömmer om att jobba på Nationellt forensiskt center (NFC) – eller att börja forska och ta en doktorsexamen. Just nu läser hon en master i forensisk vetenskap i Uppsala.

– Mitt budskap i talet är att inte vara rädd för att följa sitt hjärta, utan att det viktigaste är att man gör det som gör en lycklig. För vad är vitsen med att göra något man inte trivs med?

-Vad är det viktigaste som du tar med dig in i yrkeslivet från åren vid Örebro universitet?

– Om det är något jag har lärt mig från min tid på Örebro universitet är det att inte vara rädd för att fråga om hjälp om det är något du inte förstår, oavsett hur länge man har varit där. Det finns alltid nya saker att lära sig och ingen förväntar sig att man är expert i alla områden, även om det är så att man har jobbat på samma jobb i flera år, säger Vanessa Cajes.

Fick jobb på Epiroc

Erik Karlsson har läst programmet Högskoleingenjör, Datateknik och tog examen i våras. Han jobbar som mjukvaruutvecklare på Epiroc – just nu som konsult, men planen är att han blir anställd från och med nästa sommar.

– Jag jobbar på automationsavdelningen där vi utvecklar nya lösningar för fjärrstyrning av Epirocs gruvmaskiner. Jag har redan hunnit bli scrum master i mitt team så det känns riktigt bra. Framtiden ser ljus ut!

– Förmodligen min kärlek för problemlösning med programmering. Även att kunna tänka logiskt och bryta ner problem i mindre steg, säger Erik Karlsson.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Anna Wärn

Det är andra gången som Institutionen för naturvetenskap och teknik anordnar en examensceremoni för examinander från de naturvetenskapliga och tekniska programmen.

De omkring 80 examinander som deltog vid ceremonin har tagit examen från Analysvetenskapligt program i kemi med inriktning mot forensik, Civilingenjör Datateknik, Civilingenjör Industriell ekonomi, Högskoleingenjör Byggteknik, Högskoleingenjör Datateknik, Högskoleingenjör Maskinteknik, Högskoleingenjör Industriell design och produktutveckling samt Högskoleingenjör industriell ekonomi.