Högskolepedagogiskt centrum

”I Learning Lab kan jag utveckla nya arbetssätt som lärare”

Jenny Bonnevier.

Läraktiviteter i Learning Lab håller en hög energinivå och ger chans till spontana samtal med lärarstudenterna om rummets betydelse för undervisningen, enligt Jenny Bonnevier.
– Jag upplever också att studenterna blir mer aktiva här, säger hon.

Hur använder du Learning Lab? 

– Jag skapar upplägg där vi rör oss mellan flera olika möbleringar och använder rummen på olika sätt under samma pass för att stödja läraktiviteterna bättre. Det handlar dels om rörelse mellan helgrupp och mindre grupper eller individuellt arbete, dels om att studenterna byter grupper eller roller genom att röra sig mellan olika stationer. Jag har blivit tryggare med att göra rumsliga förändringar tillsammans med studenterna, som att skapa eller ta bort grupprummen eller flytta om whiteboards för att skapa nya skrivytor. De stunderna ger ofta upphov till spontana samtal om att använda rummet i undervisning, vilket är givande både för lärarstudenterna och mig. 

Hur påverkar dina erfarenheter från Learning Lab dig i andra sammanhang? 

– Det processtänkande som Learning Lab uppmuntrar till försöker jag överföra även till andra miljöer, till exempel genom att låta studenterna jobba med uppgifter i olika konstellationer och att försöka skapa rörelse och variation i både rum och lärande. Det fungerar dock inte fullt ut i konventionella salar.  

Hur tycker du att studenterna påverkas av att vara i Learning Lab? 

– Jag upplever att många studenter blir mer ”professionella” eller aktiva i sitt agerande. De beter sig mer som att de är på en arbetsplats där de är medarbetare. Energinivån brukar också vara högre och hålla längre.  

Hur kan dina erfarenheter från Learning Lab bidra till din utveckling som lärare? 

– Mitt fokus ligger på att fortsätta utveckla just de arbetssätt som Learning Lab har gjort möjliga – och roliga – på ett sätt som konventionella lokaler inte gör. Det handlar alltså om att studenterna i samarbete med varandra bygger kunskap, förståelse och färdigheter under seminarierna eller workshopparna och där jag stöttar dem i att se och ta ansvar för sitt eget lärande. Viktigt för detta sätt att arbeta är att det finns ett mål för processen, till exempel att studenterna utvecklar konkreta läraktiviteter. Här vill jag bli ännu bättre på att synliggöra och dokumentera både studenternas process och slutprodukten som deras arbete leder fram till, bland annat med digitala hjälpmedel som jag vill experimentera med tillsammans med studenterna, säger Jenny Bonnevier. 

Text och foto: Anna Lorentzon

Jenny Bonnevier är universitetslektor och forskare i engelska vid Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap på Örebro universitet. Hon undervisar ämneslärarstudenter i engelska, ofta i kurser med kultur- och litteraturvetenskaplig samt ämnesdidaktisk inriktning.